صادرات 217 هزار تنی کالای غیرنفتی از گمرک بناب با یک کارمند!

گمرک بناب که از بهمن ماه سال 1393 فعالیت خود را در این شهرستان آغاز کرده است، امروز با گذشت بیش از 6 سال از زمان تأسیس آن در بسیاری از بخش ها جهش قابل توجهی داشته و بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر جزو گمرکات فعال در شمال غرب کشور است.

موضوعی که اطلاع رسانی گسترده آن می تواند هم توجه مسئولان بلند پایه کشوری را به این شهرستان استراتژیک جلب کند و هم واردکنندگان و صادرکنندگان زیادی را از سایر استان های کشور به سمت گمرک بناب سوق داده و رونق بیش از پیش اقتصادی شهر و استان آذربایجان شرقی را موجب شود.

بر اساس آمارهای موجود و اظهارات همه مسئولان دست اندرکار هم اینک گمرک بناب یکی از مهم ترین مبادی صادرات کالا در میان گمرکات استان آذربایجان شرقی محسوب می شود که حجم مبادلات آن طی سال های اخیر با جهشی فوق العاده به بیش از هزاران تن انواع کالا رسیده و طی چند سال اخیر نسبت به مدت مشابه سال های قبل رشد فزاینده ای داشته است که حجم کل صادرات را از این گمرک می توان هزاران تن در سال برآورد کرد.

اما با تمام این اوصاف، گمرک بناب با وجود ظرفیت ها و پتانسیل های فراوان و قابل قبولی که در زمینه حجم مبادلات و ترانزیت کالا برای ارتقاء به اداره داشته، متأسفانه توسعه چندانی نیافته و این گمرک در تراز و جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است. موضوعی که سال ها اهالی بناب بخصوص مدیران واحدهای تولیدی، صنعتی از دولت خواستار شتاب بخشی به پروسه ارتقای آن شده اند اما با وجود بسیاری از شاخص های آماری و قانونی از ارتقاء باز مانده است.

در حال حاضر حجم ترافیک گمرک بناب نسبت به ادارات گمرک برخی استان های کشور بسیار بالاست و اگر بخواهیم گمرک بناب را به سیستم های روز تجهیز کنیم بی تردید گمرک بناب قوی تر عمل خواهد کرد و افزایش صادرات آن را شاهد خواهیم بود.

فرماندار بناب با تأکید بر ضرورت ارتقای گمرک این شهرستان به اداره اظهار کرد: با توجه به حجم عملیات و صادراتی که از گمرک شهرستان بناب انجام شده است، بطور قطع نمی شود این مجموعه را با یک و دو نفر اداره کرد.

شهریار فتحی با اشاره به حجم بالای صادرات از گمرک بناب طی 10 ماه گذشته امسال گفت: طی این مدت بیش از 217 هزار تن کالای غیرنفتی از طریق گمرک بناب صادر شده که این میزان صادرات 25 هزار میلیارد ریال ارزش ریالی دارد.

به گفته وی، صادرات گمرک بناب نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ریالی 150درصد و از لحاظ وزنی 40درصد افزایش یافته است.

فتحی نماینده عالی دولت در شهرستان بناب با اشاره به اینکه بطور قطع این حجم صادرات از گمرک برخی استان های کشور بیشتر بوده است؛ افزود: از این رو ارتقای گمرک بناب به اداره ضروری است.

بر این اساس، موقعیت ممتاز و استراتژیک گمرک بناب نسبت به سایر گمرکات استان و قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردی که این شهرستان دارد، اینک نقش مؤثری در گسترش صادرات غیرنفتی و رشد اقتصادی منطقه ایفا می کند و آمارها نیز مؤید عملکرد مطلوب گمرک شهرستان است.

البته در کنار این امتیازات متعالی می توان به وجود صادرکنندگانی از این شهرستان نیز اشاره کرد که در دو دهه اخیر یا صادرکننده نمونه کشوری بوده اند و یا منتخب نمونه استانی که این رتبه ها را تاکنون نیز برای خود و شهرستان بناب حفظ کرده اند و در حقیقت افتخاری برای بناب و بنابی محسوب می شوند.

از این رو، با عزمی که در مسئولان برای پیگیری این مطالبه به حق مردمی سراغ داریم، انتظار می رود ارتقای گمرک بناب مورد عنایت دولتمردان قرار گیرد و بزودی شاهد استقرار اداره گمرک در بناب باشیم و حتی به جرأت می توان ادعا کرد که این گمرک استعداد تبدیل به اداره کل گمرک را نیز دارد.

گفتنی است، شهرستان بناب با توجه به صنعتی و اقتصادی بودن و نیز وجود دهها واحد تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ بویژه صنایع فولاد، لوازم خانگی و فرآوری خشکبار یکی از فعال ترین شهرستان های استان در زمینه صادرات انواع محصولات به خارج از کشور است.

نگارنده: جاوید بنابیان