پژوهشگر بنابی «نانوبیوسنسوری» برای تشخیص سریع کووید-۱۹ طراحی کرد

 پژوهشگر پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی بیوسنسوری بر پایه مواد نانو طراحی کرده که می‌تواند بیماری کووید -۱۹ را از روش‌های تشخیصی کنونی، سریع‌تر تشخیص دهد.

جعفر آقازاده پژوهشگر مرکز رشد پارک علم وفناوری آذربایجان شرقی و مدیرعامل شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس در خصوص بیوسنسور مبتنی بر نانومواد برای تشخیص سریع کووید ۱۹ به روش POC گفت: تشخیص زودهنگام ویروس کرونا جهت درمان و غربالگری نمونه ها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی توضیح می‌دهد: در روش کنونی برای انجام عمل تست به چند ساعت زمان برای تشخیص بیماری همه گیرکرونا نیاز داریم در حالی که تست‌های آزمایشگاهی سنتی مانند روش(ELISA)و (RT-PCR) و توموگرافی کامپیوتری برای تشخیص ویروس کرونا با جمع آوری نمونه کار و روش های پردازش، مدت زمان طولانی تری برای نتایج آزمون لازم بوده و تکنسین‌های ماهری برای این کار نیاز است.
آقازاده افزود: این روش بر مکانیسم مقابله با انتشار عفونت ویروسی با جزئیات تعامل میزبان-ویروس، پاتوفیزیولوژی و پیشرفت های اخیر در زمینه توسعه سیستم‌های تشخیصی مقرون به صرفه PoC برای تشخیص سریع و دقیق ویروس کرونا تأکید دارد.

پژوهشگر پارک علم وفناوری آذربایجان شرقی ادامه داد: استفاده ازبیوسنسورهای نوری و الکتروشیمیایی کاملاً تثبیت شده و پیشرفت های اخیر در توسعه حسگرهای زیستیPoC، از جمله سنجش ایمنی و سایر تکنیک‌های در حال ظهور، برجسته شده است.

مدرس دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: تمرکز بر تلفیق فناوری نانو با پوشیدنی‌ها و تلفن‌های هوشمند برای تولید نانو حسگرهای هوشمند مشخص شده که می‌تواند تشخیص ویروس کرونا را فراهم کند که هم برای افراد و هم برای جمعیت انبوه مراقبت از بیمار قابل دسترسی است.

این مخترع کشوری در پایان گفت: گسترش جهانی این ویروس در مقایسه با عفونت‌های ویروسی کرونا که قبلاً گزارش شده بسیار مسری است. با وجود شیوع گسترده بیماری ویروس کرونا با سرعت بیشتری، مرگ و میرهای جهانی ۶٪ در مقایسه با ویروس سارس (۱۰٪ مرگ و میر) و ویروس مرس (۳۵٪ مرگ و میر) گزارش شده است.

شایان ذکر است جعفر آقازاده متولد ۱۳۶۴ در روستای علی خواجه شهرستان بناب بوده و در حال حاضر دانشجوی دکترای تخصصی مهندسی پزشکی بیوالکتریک دانشگاه تبریز، پژوهشگر پارک علم و فناوری استان، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تبریز، پژوهشگر مرکز رشد منطقه آزاد ارس و مدیر مرکز رشد مهندسی پزشکی شهید باکری می باشد.

وی پیش از این موفق به کسب عناوینی چون فناور برتر استان، جوان نمونه استان، مهندس نمونه استان، پژوهشگر برتر استان، برگزیده رتبه دوم پژوهش در شاخه فنی مهندسی دانشجویی کشور، فناور برتر منطقه آزاد ارس نیز شده بود.

آقازاده هم اکنون مدیر عامل و رئیس هیات مدیره ۴ شرکت فناور و دانش بنیان بوده و ثبت ۵۶ اختراع ملی و ۱۲۳ مقاله در مجلات و کنفرانس های علمی و چاپ کتابی با عنوان "سیگنال ها و سیستم ها" را نیز در کارنامه علمی و پژوهشی خود دارد.