برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان بناب در روستای توریستی صور

به گزارش بناب نیوز به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان بناب، جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان با حضور امام جمعه، فرماندار، نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی، معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، فرمانده سپاه ناحیه بناب، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، بخشدار مرکزی و سایر مسئولین مربوطه در روستای صور برگزار شد.

در این جلسه امام جمعه شهرستان بناب برگزاری جلسه در روستای صور را فرصتی دانست که مسئولین می‌توانند بطور مستقیم با اهالی روستا دیدار و گفتگو کرده و به مشکلات اهالی رسیدگی نمایند و اظهار داشت به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی فاصله بین مردم و مسئولین برداشته شده است.

حجت الاسلام شیخ مصطفی باقری بنابی با بیان اینکه خداوند از پیغمبر خود می‌خواهد تا با مردم مهربان باشند گفت وظیفه مسئولین خدمت کردن و برخورد با روی خوش با مردم می‌باشد خصوصا مردمی که ۴۲ سال در پای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستاده اند و همواره و در همه حال با جان و مال خود پشتیبان نظام بوده اند وی از مسئولین خواست تا جلسات مشابهی را در روستاهای دیگر شهرستان برگزار نمایند.

امام جمعه شهرستان بناب همچنین با اشاره به در پیش بودن مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور در ۲۸ خرداد ماه و برگزاری انتخابات بیان داشت امروز دشمنان نظام اسلامی از تمام ابزار و رسانه‌های خود استفاده می‌کنند تا انتخابات با مشارکت پائین برگزار شود اما وظیفه مردم و مسئولین است تا در انتخابات شرکت کنند و امر به معروف نمایند تا مشارکت در انتخابات هرچه بیشتر اتفاق بیافتد چرا که انتخابات بزرگترین سرمایه نظام اسلامی است که از طریق آن مردم سرنوشت خود را تعیین میکنند.

فرماندار شهرستان بناب نیز در این جلسه با بیان اینکه متاسفانه علی رغم وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالا در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در کشور در بهره‌مندی از آن‌ها آنگونه که باید موفق نبوده‌ایم گفت یکی از اقداماتی که در این حوزه لازم است انجام شود تشویق و ترغیب مردم به حفاظت و حراست از آثار فرهنگی و باستانی است چرا که اگر مردم خود را صاحب این میراث بدانند و با تاریخ پر افتخار خود آشنا باشند اجازه آسیب رسیدن و به فراموشی سپردن آن را نخواهند داد.

شهریار فتحی با بیان اینکه روستای صور به سبب داشتن جاذبه‌های تاریخی بالا به عنوان پایگاه ملی گردشگری انتخاب شده است اظهار داشت این مسئله موجب می‌شود تا یکی از اهداف خود را توسعه گردشگری در شهرستان قرار دهیم چرا که جذب و جلب گردشگر به شهرستان رونق اقتصادی منطقه را در پی خواهد داشت.

فتحی افزود امروزه گردشگری روستائی امری است که بشدت در حال رواج یافتن است و از جمله مزایای آن علاوه بر جذب گردشگر می‌توان به تقویت اقتصاد روستا، مهاجرت معکوس به روستا ، شادابی و نشاط اجتماعی و بهره‌مندی مردم از محصولات ارگانیک روستا و ... اشاره کرد وی خاطرنشان کرد در سایه توسعه گردشگری روستایی زیرساخت های لازم برای توسعه روستا فراهم شده و بسیاری از مسائل و مشکلات خود به خود برطرف خواهند شد.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت تقویت شاخصه‌های لازم برای توسعه گردشگری در شهرستان گفت یکی از این شاخصه‌ها ایجاد و تقویت موزه می‌باشد که در این زمینه لازم است هرآنچه که از آثار باستانی شهرستان کشف می‌شود ثبت شده و در موزه بناب نگهداری شود.

شیخ رضا باقری بنابی از مسئولین اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خواست تا هرچه سریع تر با همکاری بنیاد مسکن نسبت به تهیه نقشه جامع روستا اقدام نمایند و از ساخت و سازهایی که خارج از الگوهای تعیین شده روستاهای پایگاه ملی گردشگری است جلوگیری بعمل آورند تا بافت تاریخی و سنتی روستا دستخوش تغییر نشود.

قوچی معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان هم در این جلسه با اشاره به ریشه‌ها و پیشینه تاریخی و فرهنگی شهرستان بناب در تاریخ قبل و بعد از اسلام گفت در سال های اخیر در خصوص مرمت آثار باستانی و تاریخی خصوصا مرمت و احیا مساجد تاریخی شهرستان اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی روستای تاریخی صور را بدلیل برخورداری از خانه‌های صخره‌ای شکل دارای ویژگی منحصر بفردی دانست و گفت خوشبختانه این روستا به عنوان پایگاه ملی گردشگری ثبت شده است که از ردیف بودجه ملی می‌توان برای حفاظت و نگهداشت آن استفاده نمود.