عدم استفاده از الگوی کشت مناسب و وجود چاه های غیر مجاز آب از جمله دلایل مشکلات آبی شهرستان می‌باشد

به گزارش بناب نیوز به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان بناب، جلسه بررسی مسائل و مشکلات آب کشاورزی شهرستان بناب با حضور فرماندار، نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی، معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، بخشدار مرکزی ،سایر مسئولین مربوطه ، کشاورزان و اعضای شرکت های تعاونی آب بران برگزار شد.

فرماندار شهرستان بناب در این جلسه با اشاره به تفاوت در میزان بارش بین سال گذشته و امسال اظهار داشت متاسفانه حجم بارش امسال نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته است و این مسئله از جمله دلایل اصلی کاهش آب کشاورزی نسبت به سال ‌های قبل می‌باشد.

وی عدم استفاده از الگوی کشت مناسب و وجود چاه های غیر مجاز آب را از جمله دلایل دیگر مشکلات آبی شهرستان دانسته و بر ضرورت تغییر در الگوی کشت شهرستان تاکید کرده و اظهار داشت تنها راه برون رفت از مشکلات آبی پیش رو وحدت و همدلی بین مردم و مسئولین می‌باشد چراکه تنها در اینصورت می‌توان پاسخی برای مشکلات یافته و عزم و اراده‌ای برای حل آن‌ها داشت.

شهریار فتحی با بیان اینکه بدنبال تامین منابع مالی لازم برای پرداخت خسارت کشاورزان از محل سوانح غیرمترقبه می‌باشیم گفت در ناحیه ۴ پایاب سد علویان عملیات لاینینگ انتقال آب هرچه سریع‌تر باید اتفاق بیافتد تا شاهد اتلاف آب در مسیر انتقال آن تا مزارع و باغات نباشیم وی از کشاورزان خواست تا هرچه سریع تر نسبت به مدرن کردن شیوه های آبیاری در داخل مزارع و باغات خود اقدام کنند.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه به یک برنامه منسجم به منظور پیگیری مسائل و مشکلات آبی شهرستان در حوزه کشاورزی، صنعتی و شرب نیاز داریم اظهار داشت هر یک از بخش های مسئول متناسب با حوزه مسئولیتی خود می‌بایست پیگیر امور مربوط به مشکلات آبی شهرستان باشند.

باقری بنابی با تاکید بر ضرورت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی و لزوم حرکت از آبیاری غرقابی به سمت شکل‌های نوین آبیاری از جمله بارانی، قطره‌ای و ... خاطرنشان کرد با ادامه روند فعلی تنش‌های آبی در سال‌های آتی شدت خواهد یافت.

وی همچنین بر ضرورت پیگیری مطالبات آبی شهرستان تاکید کرده و اظهار داشت حق آبه شهرستان بناب از سد علویان باید عینا داده شود.