سونامی تفکیک اراضی کشاورزی شهرستان بناب را تهدید می‌کند

به گزارش بناب نیوز به نقل از فارس، بخشدار مرکزی بناب در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه آب و منابع طبیعی شهرستان بناب با بیان اینکه اراضی کشاورزی بناب به قصد احداث ویلا و تفرجگاه در حال از بین رفتن است؛ اظهار کرد: به دنبال تفکیک این زمین ها بصورت ویلایی با تکنولوژی های روز نسبت به حفر چاه‌های عمیق در این مناطق نیز اقدام می‌کنند.

رضا لعلی افزود: متأسفانه خانه باغ کوچکی که برای نگهداری ابزارآلات کشاورزی توسط کشاورز احداث می‌شود، مورد تخریب قرار می گیرد ولی با استخرها و ویلاهای ساخته شده بصورت غیرمجاز در اراضی کشاورزی کاری نداریم!

بخشدار مرکزی بناب با تأکید بر ضرورت تخریب ویلاها و ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی کشاورزی شهرستان، از مسئولان مربوطه خواست نسبت به جلوگیری از ایجاد چاه‌های غیرمجاز و تفکیک‌های غیرمجاز اقدام کنند.

مدیر امور منابع آب شهرستان بناب نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت بارش در شهرستان گفت: میزان بارش در سال زراعی گذشته ۲۸۲ میلی متر بود که در سال زراعی امسال این میزان به ۱۳۹ میلی متر کاهش یافته بود و ۵۱ میلی متر میزان بارندگی در بناب کاهش یافته بود که این کاهش بارندگی در تأمین آب مخزن سد و سفره های آب زیرزمینی به صورت فاحش تأثیرگذاشته بود.

علی نصیری افزود: آمارهای اعلامی نشان می دهد که در مهر و آبان ماه نیز بارندگی خوبی در منطقه اتفاق نخواهد افتاد و ضروری است مسئولان تدابیر لازم را بیندیشند.

مدیر جهادکشاورزی بناب نیز با تأکید بر ضرورت تخصیص سهمیه آب شهرستان بناب از محل سد علویان گفت: با توجه به برنامه ریزی قبلی مبنی بر اختصاص ۵۵ میلیون متر مکعب آب از محل سد علویان به شهرستان بناب ۴۷ میلیون مترمکعب اختصاص یافته و این امر باعث می شود که در تأمین آب مورد نیاز ناحیه ۴ بناب شهرستان با مشکلات جدی مواجه شود.

روح الله خیری با بیان اینکه آب موجود کفاف نیاز کشاورزان منطقه را نمی دهد؛ افزود: با تشکیل و برگزاری کلاس های آموزش و ترویج و معرفی الگوهای کشت جایگزین توانستیم سطح زیرکشت پیاز در شهرستان بناب را از ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار به ۴۵۰ هکتار کاهش دهیم که در صرفه جویی آب کشاورزی قدم بزرگی توسط کشاورزان منطقه برداشته شده است.

این گزارش حاکی است، شهرستان بناب تا چند سال پیش یکی از قطب های تولید محصول پیاز در کشور محسوب می شد که بدلیل خشک شدن دریاچه ارومیه، بروز خشکسالی های متمادی و لزوم صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی با تدبیر مسئولان و همت کشاورزان در راستای اجرای برنامه نجات دریاچه ارومیه سطح زیر کشت این محصول استراتژیک منطقه بشدت کاهش یافت و کشاورزان با تغییر الگوی کشت و روی آوردن به سیستم های آبیاری نوین همچون قطره ای و بارانی سعی در کاهش مصرف آب و تخصیص باقیمانده آب کشاورزی به حقابه دریاچه ارومیه برآمدند.

برنامه جامع نجات دریاچه ارومیه مشتمل بر انواع گزینه ها از قبیل ترویج کشاورزی مدرن، تغییر الگوهای کشت درمناطق حاشیه دریاچه، ایجاد مشاغل جایگزین کشاورزی، حمایت از صنایع دستی زنان روستایی جهت تقویت معیشت خانوارهای روستایی و ... با نظارت سازمان ملل متحد و حمایت مالی کشور ژاپن در سطح شهرها و روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه اجرا می شود.