با جامعه روستاییمان چه کنیم؟

لابد برنامه بیزیم کند با اجرای محرم را از سیمای آذربایجان شرقی دیده اید.

محرم نماد و معرف فقر و توسعه نیافتگی جامعه روستایی ایران است.

برنامه های تصویری بیزیم کند ضمن آنکه نشاطی هرچند مختصر بر لبان روستائیان می نشاند ، اسناد تصویری قابل تامل در معضلات جامعه روستایی ایران ارا بیان می دارد.

هرچند که شهرها از رونق و رشد نامتوازن برخورداربوده اند لیکن رشد و توسعه روستایی منجمد شده است.

جوانان جهت زندگی بهتر و یافتن کار به شهر ها مهاجرت نموده اند و آنچه باقی است افراد مسن و فرتوت.

هم اینها انتظار دارند که در قرن 21 صاحب امکانات شوند.

تامین امکانات به چه بهایی مقدور است؟ جاده های خاکی و سنگلاخ و خطر ناک - معابر گل و لایی- خانه هایی با مصالح سنگ و چوب ( بیشتر بلاها را درزمان زلزله همین سنگ و چوب برسر مردم روستایی آورده است!) - باریکه آب ا اینچی جشمه به عنوان آب شرب- نبود سوخت مناسب برای زمستان- و .

درعرض 33 سال از عمر جمهوری اسلامی شاهد عمران و آبادی روستا ها بوده ایم .

اما عمق فقر و وسعت جامعه روستایی - موقعیت جغرافیایی روستاها چنان بوده که کارهای انجام یافته را نا ملموس می کند.

لوله گذاری گازی که به یک روستای 50 خانواری انجام می شود یا تیر و دکل گذاری که برای همین تعداد نفوس انجام می شود می تواند در منطقه ای دیگر و مثلا یک شهرک صنعتی مطلوبیت بالایی را داشته باشد.

آیا توجه به روستاها می تواند جوانان روستایی شاغل در شهر ها را که بنوعی بوی رفاه را چشیده اند به روستاها بازگرداند؟ آیا توجه به عمران روستایی با همین وضعیت توجیه پذیر است؟ از دیدگاه انسانی چه تفاوتی میان افرادمیانسال و کودکان محروم که محرم زندگی آنها را به تصویر می کشد با افراد میانسال و کودکان شهری وجود دارد.

آیا بواسطه اینکه کودکی در پشت کوههای صعب العبور و یخ زده متولد می شود ، می بایست از امکانات رفاهی محروم بماند؟ آیا عاقلانه است که یک باره جمعیت روستایی موجود را بواسطه نبود بودجه عمرانی به شهر ها کوچاند؟ در زلزله اهر و کلیبر یک کشور داغدارشدند.

منابع هنگفتی روانه مناطق برای جبران خسارات وارده شد.

منابعی که شاید دربودجه دولتی پیش بینی نشده بود.

ترکیب ملات گل رس با سنگ که مال عهد عتیق است چه زمانی دست از سر روستائیان برخواهد داشت؟ لطفا بحث را ادامه دهید تا به نتایجی برسیم.

ضمنا وضعیت عمرانی روستا های بناب را هم تحلیل نمائید.

مطلب ارسالی از کاربر: HSN .