یک ساعتی به غروب مانده است و سرخی آفتاب رنگ می بازد ولی لحظاتی پر انرژی در راه است.

باعجله وارد دفتر می شود تا برای دومین بار قرار مصاحبه اش با سایت به هم نخورد.

بعد از امتحان پایان ترم و پس از یک رفت و برگشت کاری سریع به تبریز با تیپی اسپرتی و لبخند به لب بالاخره سر قرار حاضر می  شود تا نوید لحظاتی گرم را به حاضرین دهد ، لحظاتی که پیوندشان دقایقی را رقم می زند و ساعتی را می گذراند که گرم صحبت بوده و گذر زمان را تنها با صدای اذان غروب دوشنبه متوجه می شویم.

پنجره تصاویری از آسمان شب بناب را قاب می کند و چراغ های روشن خیابان های شهر ، گذر سریع لحظاتی تکرار نشدنی را در کنار یک ورزشکار تمام حرفه ای یادآور می شوند.

حاصل این لحظات ، جملاتی می شوند از حال و هوای زندگی اولین فوتبالیست لیگ برتری و ملی پوش بناب ، که در ادامه تقدیم همشهریان می شود.

بناب نیوز: با سلام خدمت شما و تشکر بخاطر اینکه وقتتون رو در اختیار بناب  نیوز گذاشتین و دعوت ما رو برا مصاحبه قبول کردین.

در ابتدای مصاحبه مختصری از خودتون و اینکه چندمین فرزند خانواده هستین و کمی درباره تحصیلاتت اولیه خودتون بفرمایید: سامان نریمان جهان هستم متولد 29 فروردین سال 1370.

اولین فرزند خانواده هستم و دوران ابتدایی خود را در مدرسه میلاد، راهنمایی را در مدرسه معلم، و دبیرستان را در مرکز تیزهوشان علامه طباطبایی بناب گذرانیده ام.

بناب نیوز: پس میشه گفت جزو فوتبالیست هایی هستید که در زمینه تحصیل نیز عملکرد موفقی داشتین؟ بله در اول درسخوان بودم ولی بعدها زیاد نمیرسدم که مطالعه کنم و در کلاس ها حاضر شوم البته این قضیه بیشتر برای دانشگاه مشهود بود.

بناب نیوز: در حاضر نیز مشغول به تحصیل هستید؟ بله.

هم اکنون در حال گذرانیدن آخرین واحد های دوره ی کارشناسی رشته ی مهندسی عمران دانشگاه واحد تبریز هستم.

حضور در اردوها باعث شده که نتوانم بصورت مرتب سر کلاس ها حاضر شوم ولی با این وجود تلاشم این خواهم بود که تحصیل را نیز به موازات ورزش که شغل اصلی من محسوب می شود ادامه دهم.

بناب نیوز: در دوران کودکی و نوجوانی معمولا یک سری علایق در افراد پدیدار می شود و انسان آرزوهایی در مورد شغل آینده خود می کند.

شما در این دوران چه آرزوهایی برای آینده داشتید؟ اصلا فکر می کردید که روزی فوتبالیست شوید؟ بله دقیقا.

یکی از خاطرات جالب و به یاد ماندنی مربوط می شود به عکسی که در سن دو یا سه سالگی ام از من گرفته شده، ماجرای این عکس این بوده که پدرم میخواست از دستم توپ را بگیرد ولی من برای اینکه توپ را کسی از من نگیرد و علاقه ای که به توپ داشتم، پشت بخاری قایم شده ام و در همین حالت یه عکسی از من گرفته اند که برای من خیلی جالب است.

همچنین، در سال سوم ابتدایی علاقه ی شدیدی به حضور در مسابقات فوتبال بین آموزشگاهی در شهرستان داشتم ولی با مخالفت مسئولین مدرسه مواجه شدم.

در نهایت با پادرمیانی آقای قربان قانع که اولین مربی من نیز می باشند مدیر مدرسه راضی شد و من در این مسابقات شرکت کردم.

بعدها نیز در چندین دوره مسابقات آموزشگاه های شهرستان و استان شرکت کردم.

در آن دوران حضور در کنار بزرگانی چون دایی و خطیبی برایم آرزویی بود و گرفتن عکس یادگاری با آنها یکی از بزرگترین افتخارات من محسوب می شد.

بناب نیوز: در حقیقت می توان گفت که اولین تاثیر جدی بر فوتبال شما را آقای قربان قانع گذاشته است؟ بله دقیقا همینطور است.

هنوز هم در میان تمامی مربیانم ارزش و احترام فراوانی برای ایشان قائلم و امیدوارم هر کجا که هستند سلامت و پیروز باشند.

بناب نیوز: بسیاری از نوجوانان و جوانان علاقه دارند که مسیری که شما پیموده اید را طی کنند.

ولی بیشتر آنها نمیدانند از کجا شروع نمایند؛ در این میان نقش مدارس فوتبال را در پیشرفت بازیکنان چگونه ارزیابی می کنید؟ اگر بخواهیم بصورت واقعی نقش این مراکز را در سازندگی بازیکنان ارزیابی کنیم باید گفت که بیش از نود درصد مسیر موفقیت یک بازیکن را چنین مدارسی برای وی هموار می کنند.

چنین مدارسی به آنصورت در شهر ما وجود ندارد تا افراد علاقمند از کودکی در آن حضور یابند و به پایه های بالاتر راه پیدا کنند.

در شهرهایی مثل تبریز وجود مدارس فوتبالی نظیر ماشین سازی و تراکتورسازی سبب شده است که بازیکنان تیم های پایه بصورت منظم آموزش دیده و با دیدن بازیکنان تیم های اصلی انگیزه مضاعف بگیرند و بر میزان تلاش و تمرینات خود اضافه کنند.

به همین دلیل می شود نتیجه گیری کرد که پیشرفت در شهرهایی مثل بناب نیاز به انگیزه و تلاش بسیار بیشتری نسبت به مراکز استان دارد.

بناب نیوز: شما اولین فردی هستید که بعنوان یک فوتبالیست حرفه ای از شهرستان بناب به لیگ برتر ایران راه پیدا کرده اید.

بنظر خودتان در این مسیر صرفا تلاش خود را دخیل می دانید یا شانس را در این میان موثر ارزیابی می کنید؟ قطعا اگر موفقیتی بوده حاصل تلاش فراوان بوده است.

مثلی وجود دارد با این مضمون که "خداوند به افرادی شانس زیادی عطا می کند که تلاش زیادی از خود بروز داده اند".

ولی خب نمی توان تاثیر شانس را نیز کتمان کرد.

وقتی بازیکنی از شهرستان ها به مراکز استان می رود معمولا با برخورد سرد مربیان مراکز استان مواجه می شود چراکه باید برای وی امکاناتی نظیر خوابگاه باید تهیه شود و بدلیل مشکلات تیم های پایه در زمینه مسائل مالی معمولا ترجیح می دهند تا از بازیکنان همان شهر استفاده کنند.

مثلا من وقتی در تیم امید تراکتورسازی بازی می کردم ماهانه مبلغ ناچیزی به ما پرداخت می شد و گاهی همان مبلغ نیز پرداخت نمی شد.

دوران حضورم در این تیم بسیار سخت گذشت چراکه هم فوتبال بازی می کردم و هم برای حضور در کلاس هایم مجبور بودم هر روز به بناب رفت و برگشت انجام دهم.

بناب نیوز: فوتبال حرفه ای را دقیقا از چه سالی و در کدام تیم شروع کردید؟ سال 86 وارد تیم امید تراکتورسازی شدم و در حقیقت امسال ششمین سالی است که بصورت حرفه ای به بازی فوتبال می پردازم.

بناب نیوز: سال گذشته در زمینه انتقال شما به تیم لیگ برتری نفت تهران در سطح شهر اطلاع رسانی شده و همه منتظر بودند شما را با پیراهن این تیم ببینند.

ولی بناگاه شما از تیم گسترش فولاد تبریز سر در آوردید! قدری نیز در این زمینه توضیح دهید.

وقتی که من از اردوی تیم ملی امید به تیم نفت تهران ملحق شدم تمام اردوهای تدارکاتی این تیم انجام شده بود و تنها یک هفته تا آغاز بازی ها فرصت باقی مانده بود.

صد در صد، مربی با دانشی همچون منصور ابراهیم زاده حاضر نمی شد ریسک کند و بازیکنی جوان و بی تجربه را وارد ترکیب اصلی تیم کند.

به همین دلیل مجبور به نیمکت نشینی شدم.

من هم مثل بازیکنان دیگر علاقه ای به نیمکت نشینی ندارم و همیشه دوست دارم بازی کنم.

هفته دوم لیگ نیز به اتمام رسید و من حتی یک دقیقه نیز به میدان نرفته بودم.

در آن زمان هنوز لیگ دسته یک هنوز شروع نشده بود و حدود یک هفته تا شروع این رقابت ها فرصت باقی بود.

در همین زمان آقای خطیبی با من تماس گرفتند و دلیل نیمکت نشینی متوالی من را جویا شدند.

من هم دلایل خود را مطرح کردم.

قرار شد ایشان با آقای ابراهیم زاده صحبت کنند تا من به تیم گسترش فولاد بپیوندم.

مدت زمان زیادی فکر کردم و تمام جوانب کار را در نظر گرفتم.

این مساله چند روزی طول کشید و من در این مدت با خانواده، آقای ابراهیم زاده و خطیبی و باشگاه نفت تهران در تماس بودم که در نهایت تصمیم گرفتم به لیگ دسته یک برگردم و یک فصل برای تیم تبریزی بازی کنم.

بناب نیوز: با توجه به اینکه پست تخصصی شما عافبک نفوذی است و در تیم گسترش فولاد بازیکنان آماده ای همچون رسول خطیبی بازی می کردند، معمولا در ترکیب اصلی قرار می گرفتید.

در این زمینه نیز توضیحاتی ارائه دهید.

من در یازده بازی از سیزده بازی داخل خانه این تیم بصورت ثابت به میدان رفتم و در بازی های خارج از خانه نیز معمولا نیمی از نود دقیقه را بازی می کردم.

ترفند آقای خطیبی این بود که در بازی های خارج از خانه تیم در ابتدا حالت تدافعی داشته باشد و در نیمه دوم که تیم حریف از نفس افتاد من وارد زمین شوم و از سرعت خود استفاده کنم.

البته در برخی موارد نیز آماده نبودم و به تشخیص مربی بر روی نیمکت می نشستم.

بناب نیوز: آقای خطیبی در هفته های پایانی فصل بصورت ثابت در ترکیب قرار می گرفتند.

حضور ایشان در زمین چه تاثیری بر روی روحیه ی شما می گذاشت؟ حضور آقای خطیبی نه تنها بر روی ما تاثیر بسیار مثبتی می گذاشت روحیه ی بازیکنان حریف را نیز تضعیف می کرد.

مواجه شدن بازیکنان حریف با بازیکنی که سابقه ی بازی در تیم ملی ایران، هامبورگ آلمان، و لیگ امارات را در کارنامه داشته است مطمئنا سخت و استرس آور بود.

مدیریت او بعنوان کاپیتان تیم هم تاثیر بسیار خوبی بر روی ما داشت.

بناب نیوز: آیا آقای خطیبی در فصل جدید لیگ برتر هم بازی خواهد کرد؟ بله خود آقای خطیبی گفته اند که در فصل آینده بازی خواهند کرد و بعد از آن صرفا به مربیگری خواهند پرداخت.

بناب نیوز: در مورد دعوت شدنتان به تیم ملی امید و حضور در اردوی ایتالیا و مسابقات مالزی بفرمایید.

من در آن زمان بازیکن تیم ماشین سازی بودم و کشاله ی رانم آسیب دیدگی داشت.

ولی اقای منصوریان بازی من را دیده و پسندیده بود.

این شد که به تیم ملی امید ایران دعوت شدم.

راهیابی به ترکیب نهایی این تیم بسیار سخت بود چرا که از میان نفرات دعوت شده به اردو نیز گزینشی به عمل آمد و من با وجود مصدومیت توانستم نظر مساعد مربی تیم را جلب کنم.

دو ماه در هتل المپیک تهران در اردو بودیم و تمرینات فشرده ای را پشت سر گذاشتیم.

بعد از آن به اردوی ایتالیا اعزام شدیم و در آنجا با تیم ب امید ایتالیا یک بازی تدارکاتی برگزار کردیم.

سپس عازم کشور مالزی شدیم و در این کشور نیز پنج بازی انجام دادیم که من در دو بازی به میدان رفتم.

بناب نیوز: برای حضور در تیم ملی بزرگسالان ایران چه میزان امیدوار هستید؟ انگیزه ی بسیار زیادی برای رسیدن به پیراهن تیم ملی دارم.

اخیرا با پدرم صحبت می کردم و به ایشان گفتم که امسال نهایت تلاشم را خواهم کرد تا به تیم ملی دعوت شوم.

هدف من پوشیدن پیراهن تیم ملی بزرگسالان است و سعی خواهم کرد با تمرین زیاد و پشتکار فراوان به این مهم دست یابم.

بناب نیوز: قرارداد شما در چه وضعیتی است و چه برنامه ای برای فصل جدید دارید؟ قرارداد من با باشگاه نفت تهران پابرجاست و من فصل گذشته را بصورت قرضی برای گسترش فولاد به میدان رفتم.

در روزهای آتی مشخص خواهد شد که در فصل جدید با پیراهن کدام تیم بازی خواهم کرد.

البته خودم ترجیح میدم که در تبریز بمانم چراکه این تیم یک تیم بومی است و مربیان و مسئولین تیم سعی دارند تا از جوانان بومی همین استان استفاده کنند.

دلیل دوم هم بحث ادامه تحصیل من در دانشگاه آزاد تبریز است.

بناب نیوز: تیم ایده آل شما هم در ایران که می خواهید روزی در ترکیب آن قرار بگیرید کدام تیم است؟ دو تیم تراکتورسازی تبریز و سپاهان اصفهان.

البته باید بگویم که تیم های استقلال و پرسپولیس جزو بزرگترین تیم های ایران و آسیا هستند ولی حواشی زیادی پیرامون این دو تیم است.

تراکتورسازی و سپاهان به دلیل بار فنی زیادی که دارند همیشه برایم جذاب بوده اند.

بناب نیوز: بزرگترین آرزوی ورزشی شما چیست؟ حضور در تیم بزرگی همچون بارسلونا و بازی در کنار بزرگان فوتبال جهان.

به نظر من هیچ آرزویی دست نیافتنی نیست و کارهای بزرگ با تلاش بسیار و داشتن هدف امکان پذیر است.

بناب نیوز: پتانسیل ورزش شهرستان بناب بخصوص در عرصه ی فوتبال را چگونه ارزیابی می کنید؟ در حال حاضر به لحاظ بازیکن، مربی، و داور بعد از مرکز استان حرف اول را در سطح استان میزنیم و اگر امکانات بیشتری در اختیار جوانان این شهر قرار گیرد، بدون تردید هر ساله می توان 5،6 بازیکن آماده را به لیگ های حرفه ای فوتبال کشور فرستاد.

بناب نیوز: بیشترین خلا موجود را در چه زمینه ای می بینید؟ در زمینه ی فوتبال پایه اقدامات زیادی انجام نمی شود و به همین دلیل بازیکنان شانس این را نمی یابند تا به تیم های بزرگ راه یابند.

بناب نیوز: بناب به عنوان یک شهر صنعتی قابلیت این را دارد که بصورت مطلوبی در امر ورزش سرمایه گذاری کند و اسپانسر تیم های مختلف ورزشی از جمله فوتبال شود.

بنظر شما چه اقداماتی باید در این زمینه انجام گیرد؟ بنظر من باید اداره ورزش و جوانان و مسئولان شهری در این زمینه پیشقدم شوند و با برگزاری جلسات با صاحبان صنایع مستقر در بناب آنها را به سرمایه گذاری در زمینه ورزش شهرستان ترغیب کنند.

با توجه به اینکه صنایع در صورت سرمایه گذاری در امور ورزش می توانند از تخفیف های ویژه مالیاتی استفاده کنند، اسپانسر شدن صنایع بزرگی همچون کارخانه های فولاد سازی و مواد غذایی می تواند تحولی در زمینه ی ورزش بناب بوجود آورد.

بناب نیوز: شیرین ترین و تلخ ترین خاطره ی ورزشی خود را بفرمایید.

بگذارید از تلخ ترین خاطره شروع کنم.

سال گذشته تیم ماشین سازی در آستانه صعود به لیگ برتر بود و همه ی ما در مورد حضور در سطح اول فوتبال کشور برنامه ریزی کرده بودیم ولی متاسفانه شرایط بگونه ای دیگری رقم خورد و یادم می آید در بازی آخر که شانس صعود مستقیم به لیگ برتر را از دست دادیم چندین دقیقه بی وقفه گریه کردم.

خاطرات شیرین بسیاری وجود دارد که در اینجا به دو خاطره اشاره می کنم.

خاطره اول مربوط می شود به دعوت شدنم به تیم ملی امید.

چون قبلا به تیم ملی جوانان دعوت شده و سپس خط خورده بودم انگیزه زیادی داشتم تا در ترکیب اصلی قرار بگیرم.

خاطره خوب دیگر هم صعود به لیگ برتر با تیم گسترش فولاد تبریز می باشد.

بناب نیوز: خانواده تان چقدر از شما حمایت کرده اند؟ آیا مخالفتی با حضور شما در عرصه ی فوتبال حرفه ای وجود داشت؟ بله در ابتدا مخالفت وجود داشت و خانواده ام صرفا اجازه می دادند تا در سطح شهرستان این ورزش را پیگیری کنم و بیشتر در پی ادامه تحصیلات باشم.

همین امر دلیل حضور دیرهنگام من در باشگاه های حرفه ای بود.

آرزوی من از دوران نوجوانی حضور در یک باشگاه حرفه ای بود ولی والدینم اصرار داشتند تا اول در دانشگاه پذیرفته شودم و بعد از آن فوتبال را ادامه دهم.

البته پدرم مخالفت زیادی نمی کرد و راضی بود.

مخالفت اصلی از سوی مادرم بود که ایشان هم بعدا راضی شدند و انصافا هم حمایت همه جانبه ای از من به عمل آوردند.

بناب نیوز: نظرتان راجع به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر چیست؟ آیا در رشته ی مهندسی عمران ادامه خواهید داد یا رشته ی دیگری مد نظرتان است؟ فعلا که دانشجوی ترم هفت مهندسی عمران هستم و امیدوارم با موفقیت مقطع کارشناسی را به پایان برسانم ولی قصد دارم مقطع کارشناسی ارشد را در رشته ی تربیت بدنی ادامه دهم.

بناب نیوز: با توجه شما به عنوان یک الگو برای جوانان و نوجوان شهرستان مطرح هستید اگر قرار باشد با این قشر صحبتی داشته باشید به آنها چه میگویید؟ من تنها این نکته را می گویم که می توان به هر هدف و آرزویی رسید به شرطی که تلاش کافی برای رسیدن به آن هدف را انجام داده باشید.

بناب نیوز: بسیار ممنونیم از اینکه وقت خود را در اختیار مخاطبین بناب نیوز قرار دادید.

در پایان سخنی اگر دارید بفرمایید.

من هم از شما و تمامی همکارانتون در سایت بناب نیوز تشکر میکنم که این مصاحبه رو ترتیب دادین و از آشنایی با چنین جمع صمیمانه ای بسیار خوشحالم.

برای شما و تمامی همشهریان خوبم آروزی سلامتی و موفقیت دارم.