بناب نیوز: با سلام خدمت شما و تشکر از قبول دعوت مصاحبه با پایگاه خبری-تحلیلی بناب نیوز.

لطفا قدری در مورد خودتان و سال های اولیه زندگی خود توضیح دهید.

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین ؛ إنّه خیر ناصرٍ و معین عاشق نام حسینم گلستانی نئینیرم بیر گونوم اولسا حسین سیز بو جهانی نئینیرم عشق مولاسیز بو دونیای فنانی نئینیرم بو نفس تنها حسین عشقیله باز و دم وئریر اولا بنوبه ی خود از شما عزیزان تشکر می کشم که زحمت کشیده و سایت بناب نیوز را راه اندازی نموده اید.

واقعا جای چنین پایگاهی خالی احساس می شد و به یاری خداوند تاثیرات آن در شهرستان در زمینه ی معرفی قابلیت های شهرستان و اطلاع رسانی موثر واقع خواهد شد.

بنده در یک خانواده ی متوسط  در شهرستان مراغه به دنیا آمده ام ولی پدرم به بناب آمده و رشد و نمو من در این شهر بوقوع پیوسته است.

پدر بنده یکی از حسینیان معروف شهر بنام حاج عبدالله بیضایی و شاغل در حرفه  ی قالی بافی بوده است وما نیز به وی کمک می کردیم.

در روزهای وفات ائمه ی اطهار کار را تعطیل کرده و با هم به منزل مرحوم حاج حمید سعیدی می رفتیم که در تمامی ایام وفات مجالس سوگواری ترتیب می داد.

ما نیز به همراه پدرم در این مراسمات شرکت می کردیم و بدینوسیله آشنا شدیم با اهل بیت علیهم السلام.

پدر بنده به  نوارهای نوحه علاقمند بود و اکثرا مداحی های سلیم موذن زاده را به خانه می آورد و من نیز به این طریق با مداحی آشنا شدم و آرزوی این را داشتم که روزی بتوانم نوحه خوان شوم.

این فرصت در دوران نوجوانی و بصورت ایفای نقش طفلان مسلم در تعزیه سید الشهدا (ع) در مسجد شیخ مناف برایم مهیا شد.

بعد از آن هیئت دیوانگان حضرت زینب (س) در گزاوشت تشکیل شده و با فرصت دادن اساتید نوحه خوانی شهر از جمله حاج محمد سعیدی که استاد بنده هستند توانستم وارد این عرصه شوم.

در دوران جوانی به خدمت سربازی اعزام شدم.

در این دوران رسما نوحه خواندن را ادامه دادم و بعد از آن به بناب برگشتم و از آن زمان تا کنون به همراه حاج اصغر نیک خصال امورات مداحی مسجد آقاسلیم بناب را ادامه داده ایم و انشاءالله تا نفس باقیست در این درگاه خواهیم ماند.

بناب نیوز: لطفا قدری در مورد نحوه ی آشناییتان با مداحی و اساتیدتان بفرمایید.

ورود بنده به مداحی بر اساس علاقه ای بود که از دوران کودکی داشتم.

از خدمت اساتید بزرگی کسب فیض نموده ام از جمله مرحوم حاج اسماعیل اعتمادی، مرحوم مشهدی علی حسین گلشنی، و حاج محمد سعیدی، و حاج اصغر نیک خصال.

به نوآوری در این زمینه نیز علاقه ی بسیاری داشتم و در نتیجه به نوارهای زیادی از مداحان مختلف از جمله مداحی های سلیم موذن زاده بسیار گوش می دادم و علاقمند بودم.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل خدمت سربازی به شهرستان های دیگری رفته و با مداحان مختلفی آشنا شدم و این امر باعث شد با سبک های مختلف مداحی  آشنا شوم و تلاش کنم همگام با آنها حرکت نمایم.

هر فردی که قصد قدم نهادن در این عرصه را دارد باید وقت زیادی را اختصاص داده و با دستگاه های موسیقی، اشعار و شیوه ی حفظ آنها، و شیوه های ارائه ی مداحی تلاش بسیاری از خود نشان دهد.

شیوه ی ارائه مداحی هنری است که تنها بعد از اختصاص وقت فراوان و تلاش بسیار می توان به آن دست یافت.

افراد بسیاری بوده اند که از نعمت صدای خوب برخوردار بوده اند و افراد زیادی نیز بوده اند که با شعر مانوس بوده اند اما آشنا نبودن با هنر ارائه ی این اشعار باعث می شود که فرد نتواند بخوبی از عهده ی این کار برآید.

خدا را سپاس گزارم که خداوند متعال به بنده توفیق عطا نموده تا در این عرصه حضور داشته باشم و تا نفس دارم به امید خدا در این زمینه فعال خواهم بود.

بناب نیوز: در صحبت های خودتان به بحث نوآوری در مداحی اشاره نمودید.

چه ویژگی هایی سبک مداحی شما را از گذشتگان متمایز می کند؟ اشعار همان شعرهایی هستند که شاعران نوشته اند اما نوآوری ممکن است بصورت آهنگی است که هم متین بوده و هم برای قشر جوان جالب است.

در دوران گذشته اغلب مداحان صرفا شعر می خواندند ولی امروزه و در سبک های جدید مداحی استفاده از نثر نیز بسیار رایج شده و نقل یک روایت تاریخی نیز  میتواند بسیار موثر واقع شود.

بنده در این زمینه بسیار کار کرده ام و در میان مداحی خود گاها برخی روایت های تاریخی مستند را نقل می کنم که با مقاتل معتبر و سیره ی اهل بیت متناسب باشد.

البته هنوز هم خود را محتاج آموزش می بینم و به دنبال سبک های نوین مداحی می روم چرا که این حوزه بسیار وسیع بوده و در استان ها و نواحی دیگر از شیوه ها و سبک های دیگری در مداحی استفاده می شود.

به همین دلیل باید وقت زیادی را برای آموزش و به روز رسانی دانش خود و همچنین انتقال آن به نسل جدید اختصاص داد.

بناب نیوز: اشعاری که در مداحی های خود استفاده می کنید تا چه میزان اشعار خود شما بوده و از چه زمانی سرودن شعر را شروع نموده اید؟ می توان گفت که سرودن شعر را از زمان جنگ شروع کردم چرا که اتفاقاتی که روی می داد و هنگامی که شهدایی به شهر ما آورده می شدند  هیچ نوحه و مرثیه ای در سوگ این عزیزان در دسترس نبود تنها استاد کلامی زنجانی که خداوند ایشان را حفظ نماید یک مقدار شعر در رثای این شهیدان داشتند و غیر از آن چیز دیگری نبود.

این مساله و مساله ی نوآوری بنده را وادار نمود که به عرصه ی سرودن شعر قدم بگذارم.

نوشتن شعر را بصورت مرتب انجام می دادم و نظر اساتید را در خصوص آنها جویا می شدم.

اولین دو بیتی که بنده سرودم در هیئت عاشقان امام حسین (ع) بناب بود و در خصوص شهدای شلمچه بود.

بعد از اینکه کار بنده به استان آذربایجان غربی منتقل شد دوستان از شعر نوشتن بنده مطلع شدند و من را ترغیب نمودند تا اشعار را گردآوری کرده و به چاپ برسانم.

من نیز اقدام به جمع آوری اشعار کردم.

اولین مجموعه با نام یادگار بیضایی منتشر شد.

برای این مجموعه شش ماه وقت گذاشتم و اشعار ترکی و فارسی را در آن گنجانده و به چاپ رساندم.

از آن به بعد نیز مرتبا به سرودن شعر پرداختم و تا امروز پنج مجموعه ی شعر شامل یادگار بیضایی، چهارده معصوم بیضایی، ماندگار بیضایی، و امسال نیز دو جلد کتاب با عنوان غم شعار بیضایی که تماما سینه زنی است در قالب نوحه های محرم و حق شعار بیضایی به چاپ رسیده اند  و در دسترس مداحان عزیز قرار گرفته اند و در سراسر کشور پخش شده اند.

جلد ششم نیز در دست اقدام است و با تکمیل آن سال آینده همین موقع منتشر خواهد شد.

بناب نیوز: در صحبت های قبلی خود به حضور در جبهه های جنگ اشاره نمودید.

قدری نیز در این زمینه بفرماید.

من سی ماه در جبهه حضور داشتم که عمدتا از طرف سپاه پاسداران بناب اعزام می شدم.

شش یا هفت بار به کردستان اعزام شدم و سه بار نیز در جبهه های جنوب حضور داشتم.

فرمانده گردان و گروهان سمت های بنده در جبهه بود و در آنجا نیز مداحی را ادامه می دادم.

گروهان تحت فرماندهی بنده نجف اشرف بود که بنابی های زیادی نیز در این گروهان حضور داشتند از جمله شهید حاج محمود امیر رستمی.

با این عزیزان در سوسنگرد مداحی های زیادی را برگزار می کردیم که شاید برخی افراد هنوز هم نوارهای این مراسمات را نگه داشته اند.

بناب نیوز: در خصوص آفت های اشکال عزاداری قدری توضیح دهید.

در ابتدای پیروزی انقلاب یک سری سوالات از سوی عده ای  مطرح شد مبنی بر اینکه در عزاداری ها چرا از برخی افراد نظیر دکتر شریعتی یا سایرین نامی برده نمی شود.

ولی امام راحل (ره) در سخنانی که در خصوص مجالس سوگواری سالار شهیدان انجام دادند بر حفظ سنتی بودن عزاداری های محرم تاکید نمودند و این قضیه باعث پشتگرمی ما شد.

اما امروزه یک سری مسائل و خرافاتی مطرح شده است از جمله اینکه شرع مقدس تاکید داشته که مردم آزاری به هر شکل ممکن حرام است.

حضرت امام خمینی (ره) تاکید داشتند که بجز صدای اذان نباید صدای دیگری از بلندگوی مساجد پخش شود که باعث آزار و اذیت مردم می شود.

عزاداری نیز امری مستحب محسوب می شود و اگر باعث آزار مردم شود حرام است.

این یکی از آفاتی است که باید حال افراد را رعایت نمود و نباید بخاطر عزاداری برای امام حسین (ع) سبب ایجاد مزاحمت برای ساکنین یک منطقه شد.

نکته ی دیگر مربوط به شمایل و تصاویری است که به ائمه ی اطهار منتسب می کنند در حالی که هیچگونه تصویری از معصومین به ما نرسیده است.

یا مثلا سینه زدن عده ای افراد بصورت عریان یکی از آفت های دیگر عزاداری های جدید است که در سنت عزاداری هیچ نشانی از آنها وجود ندارد.

اینگونه مسائل خواسته یا ناخواسته به عزاداری اباعبدالله ضربه می زنند.

اما آفت های مداحی به این صورت است که مداح بدون مطالعه مداحی کند، معنی شعری را که می خواند نداند، مقتل نخواند، اشعاری بخواند که دون شان ائمه اطهار می باشند.

مداح باید اولا شعر شناس و مقتل شناس و تاریخ شناس و مردم شناس باشد و مخاطب خود و موقعیت را بخوبی بشناسد و بر اساس موقعیت شعر خوانی کند.

بنده گاها در کلاس های آموزش مداحی در ارومیه شرکت می کنم و از مداحان جوان این پرسش را مطرح می کنم که بهترین زمان برای ارائه ی مداحی چند دقیقه است.

اکثر جواب ها به زمانی خاص مثلا ده دقیقه یا نیم ساعت اشاره می کنند در حالی که هیچ یک از این جواب ها صحیح نیستند بلکه مداح باید با توجه به موقعیت و مخاطب خود وقت خود را تنظیم نماید.

در برخی مکان ها ممکن است یک ساعت مداحی نیز کم باشد در حالیکه در موقعیت های دیگر پنج دقیقه کفایت کند.

مداح باید موقعیت شناس و وقت شناس باشد و بداند در کجا و چه چیز و چه مقدار باید بخواند.

خود بزرگ بینی، تکبر، و عدم اخلاص نیز از جمله آفت های مداحی بوده اند.

من همیشه گفته ام اگر فردی دارای بهترین صدا باشد و آشنایی کاملی با دستگاه های موسیقی داشته و شعرشناس باشد ولی اخلاص نداشته باشد نتیجه نخواهد نگرفت.

امیدوارم خداوند به بنده و تمامی مداحان اهل بیت توفیق عنایت کند که با اخلاص و نیت های پاک در این درگاه فعالیت کنیم.

بناب نیوز: مستحضرید که هیئت های مذهبی زیادی در شهرستان بناب وجود دارند منتها این هیئات بصورت جمعی حرکت نمی کنند و عظمتی که وجود دارد قابل مشاهده نیست.

با توجه به اینکه گردهمایی عزاداران حسینی در تاسوعای سال گذشته در بناب انجام شد ولی برنامه ی جامعی برای آن مراسم وجود نداشت و نتیجه دلخواه بدست نیامد.

امسال چه برنامه ای در این زمینه وجود دارد؟ یکی از مشکلات عزاداری پارسال محل این مراسم در میدان امام حسین (ع) بناب بود و افراد در چهار خیابان پراکنده شده بودند.

امسال باید این مراسم در جایی برگزار شود که همه ی مردم همانند شهرهایی همچون زنجان و اردبیل در یک خیابان اجتماع کنند.

بنظر من یکی از خیابان های شهر بصورت سرتاسر به این امر اختصاص یابد.

همچنین مراسم پارسال اشکالات مربوط به سیستم صوتی بود در حالی که یکی از مهم ترین الزامات چنین مراسمی وجود یک سیستم صوتی قوی می باشد که متاسفانه چنین نبود.

جایگاه نیز بسیار مرتفع بود و تعادل مناسبی نداشت.

مداح نباید فاصله ی زیادی با مردم داشته باشد در غیر اینصورت نمی تواند پیام خود را منتقل نموده و از مردم جواب بگیرد.

با این وجود، مراسم پارسال اولین بار بود که انجام می شد و انتظار نبود که آنچنان مورد اقبال مردمی واقع شود.

امسال باید نقاط قوت خود را بیشتر کرده و سعی در برطرف کردن نقاط ضعف داشته باشیم.

تمامی مداحان شهر محترم هستند و بنده خاک پای این عزیزان هستم ولی باید مداحانی در این مراسم به نوحه خوانی بپردازند که می توانند بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشند و بهترین اشعار را انتخاب کرده باشند و پیام های عاشورا را در سخنان خود بخوبی منتقل کنند.

شعر آیینی باید در برگیرنده ی آیات قران، احادیث، مقتل خوانی و سایر اجزا باشد و در اجتماع باید از موارد برای بهینه بودن و کسب نتایج مناسب استفاده شود.

یکی دیگر از مواردی که در مراسم پارسال اتفاق افتاد این بود که هیچ یک از رسانه های استان و کشور این مراسم را پوشش ندانند.

این حرف را نه از روی تعصب بنابی بودن که به دلیل تاثیرگذاری چنین مراسمی عنوان می کنم همانطوری که مراسم زنجان و اردبیل وحدت آفرین و دشمن شکن بوده گوشه ای از آنرا نیز میتوان از بناب به سراسر ایران و جهان مخابره کرد و جای سوال است که چرا رسانه چنین مواردی را تقویت نمی کند.

البته آقای نواداد مدیرکل صدا و سیمای استان قول مساعد داده اند که مراسم امسال از بناب پوشش مناسبی داده شود.

بناب نیوز: آیت الله قریشی و جنابعالی جزو چهره های سرشناس بنابی هستید که در حال حاضر در شهرستان ارومیه ساکن هستید.

در زمینه ی ارتباط خود با ایشان نیز توضیح دهید.

آیت الله قریشی وزنه ای علمی در استان آذربایجان غربی است  مردم استفاده های فراوانی از محضر ایشان داشته اند.

ایشان بدون هیچگونه توقعی در هر اجتماعی که دعوت شوند حضور می یابند و ما نیز در اجتماعات و هیئات خود از محضر ایشان بهره مند می شویم.

وجود ایشان منشا خیری است برای ما و استان آذربایجان غربی و امیدواریم خداوند طول عمر با عزت به ایشان عطا نماید.

بناب نیوز: مردم بناب چندین سال است که شما را در عزاداری های محرم در کنار خود می بینند و جنابعالی با وجود اینکه ساکن ارومیه هستید در ایام محرم به شهر خود باز می گردید و در کنار همشهریان خود عزاداری سید الشهدا(ع) را برگزار می کنید.

قدری نیز در این خصوص توضیح دهید.

من در این شهر رشد کرده ام و آشناییم با درگاه اباعبدالله (ع) در این شهر بوده است بنابر این سعی من همیشه این بوده است که هیچگاه ازاین شهر دور نمانم و در مراسمات مختلف حضور داشته باشم.

به همین دلیل سی و پنج سال است که همراه با حاج اصغر نیک خصال در مسجد آقاسلیم فعالیت داشته ایم و هر آنچه در توان داشته ایم انجام داده ایم تا مراسات و عزاداری های این مسجد پرشکوه برگزار شود.

با وجود اینکه دعوت های زیادی از شهرهای دیگر داشته ام ولی تمامی این مسائل را کنار گذاشته و به عنوان انجام وظیفه در هیئت های بناب در میان همشهریانم حاضر شده ام تا مساجد خودمان از جمله مسجد آقاسلیم پررونق شوند.

انشاءالله که تمامی فعالیت هایمان مورد قبول پروردگار یکتا و امام حسین(ع) واقع شود.

بناب نیوز: در پایان اگر نکته ای باقی مانده است بفرمایید.

در پایان دو درخواست دارم.

یکی از مردم بناب که همیشه قدردان مداحان اهل بیت در این شهر باشند چرا که مداحان در بناب افراد صالح و مخلصی هستند و هر آنچه دارند در طبق اخلاص نهاده اند و مردم باید قدردان این افراد باشند و از آنها تجلیل کنند.

این امر باعث اقبال عمومی مخصوصا جوانان به مداحی اهل بیت و ادامه دادن راه پیشینیان و برپا بودن مراسم عزاداری سید الشهدا تا قیامت انشاءالله خواهد شد.

مداحان اگر تشویق شوند جوانان و نوجوانان نیز تشویق خواهند شد تا در این مجالس حضور داشته باشند و بر عظمت و رونق آنها بیفزایند.

پیامی هم برای مداحان جوان دارم و انهم اینکه از محضر اساتید مداحی استفاده ی فراوان ببرند و رشد و پیشرفت در این زمینه را تنها در سایه ی کسب فیض از اساتید بزرگوار مداحی در نظر داشته باشند.

در انتها از شما عزیزان که در سایت بناب نیوز زحمت می کشید به نوبه ی خود تشکر می کنم و آرزوی موفقیت برای شما دارم.

  .