نگاهی به وضعیت فعالیت رسانه ها در بناب

شهرستان بناب با بیش از 130هزار نفر جمعیت و داشتن واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ و کوچک و امتیازاتی مثل حوزه و دانشگاه از شهرستان های موفق و توسعه یافته استان آذربایجان شرقی به شمار می رود اما متاسفانه باید گفت طبق ارزیابی هایی که از روند عمومی معرفی این شهرستان در سطح جامعه وجود دارد رسانه ها و اصحاب قلم فعال در بناب نتوانسته اند در میدان فعالیت خود به خوبی عرض اندام کرده و نقش مهم خود را در معرفی قابلیت ها و انعکاس نقاط ضعف و قوت شهرستان ایفا کنند.

با کمی بررسی و آسیب شناسی کارشناسانه در خصوص دلایل پوشیده ماندن توانمندی ها و قابلیت های اصحاب رسانه در بناب به این نتیجه می رسیم که شناخت ، حمایت و استفاده بهینه مسئولان و مدیران شهرستان از پتانسیل این قشر زحمتکش مورد غفلت واقع شده و نکته قابل تامل است.

جایگاه و نقش تاثیرگذار رسانه های دیداری ، شنیداری و نوشتاری در توسعه و پیشرفت جامعه بر همگان آشکار است اما اینکه چرا در شهرستانی مثل بناب دیدگاه بسته و محدودی از سوی مسئولان نسبت به این مقوله وجود دارد جای سوالی است که باید به دنبال شنیدن پاسخ شفاف و قانع کننده آن از زبان مسئولان باشیم.

رسانه ها به عنوان پل ارتباطی مردم و مسوولان رسالت اطلاع رسانی به موقع و شفاف به مردم را بر عهده دارند و از این رو دعوت از خبرنگاران در جلسات و برنامه ها به معنای اهمیت قائل شدن مسوولان برای اطلاع رسانی به مردم در مورد تصمیمات اتخاذ شده است.

با توجه به اینکه خبرگزاری ها ارتباط بیشتر و نزدیکتری با مردم دارند در نتیجه به دیدگاه ها و خواسته های مردم هم آشنایی بیشتری دارند و جلسات را با این داشته ها پیگیری می کنند و بازتاب می دهند تا حد زیادی ابعاد مختلف تصمیم گیری ها را در اختیار افکار عمومی قرار می گیرد.

امیدواریم برخی مسوولان خبرنگاران را نامحرم ندانند و در جلساتی که علنی و به منظور اتخاذ تصمیماتی برای رفع مشکلات مردم برگزار می شود از همه خبرنگاران دعوت کنند چون که هدف آنان تنها بازتاب دستاوردها و تصمیمات جلسات به مردم است و اگر نقد و انتقادی به مسوولی نیز شده در راستای اصلاح امور بوده و هدفی دیگری در آن دخیل نبوده است.

رویکرد خبرگزاری ها نیز، آگاهی بخشی به جامعه به صورت شفاف و به موقع است اما همچنان نگاه بسته ای در شهرستان بناب نسبت به خبرگزاری ها وجود دارد و خبرنگار خبرگزاری ها به جلسات دعوت نمی شود.

بهتر است مسئولان ارشد شهرستان بناب ضمن کنارگذاشتن دیدگاه سنتی خود نسبت به رسانه ها به این نکته مهم توجه بیشتری معطوف کنند که منظور از خبرنگار شهرستان ، فقط خبرنگار صدا و سیما نیست که بخواهند به وسیله آن تصاویر خودشان را روی آنتن اخبار شبکه استانی سهند ببرند بلکه خبرگزاری ها در جایگاهی قرار دارند که مطبوعات و حتی صدا و سیما ، از طریق اخبار و مطالب خروجی خبرگزاری ها تغذیه می شوند و سوژه هایشان را نیز از همین خبرگزاری ها انتخاب می کنند.

به عبارتی دلیل اصلی استفاده نشدن از ظرفیت و پتانسیل تمامی اصحاب رسانه در شهرستان بناب نبود سواد و بینش رسانه ای شایسته در مسئولان این شهرستان و نگاه تبعیض آمیز آنها به خبرنگاران هست.

انتظار می رود مسئولان و مدیران شهرستان و در راس آنها فرماندار و نماینده مجلس با شناخت کافی از جایگاه رسانه ها، نسبت به پر نمودن این شکاف اجتماعی و سیاسی در شهرستان اقدام کرده و با بکارگیری عدالت محور تمامی خبرنگاران به خصوص خبرنگار خبرگزاری ها در راستای معرفی و تبیین دستاوردها ، موفقیت ها و پیشرفت های شهرستان بناب متناسب با پیشینه درخشان تاریخی و فرهنگی این منطقه قدم بردارند.

یادداشت از: حبیب خانمحمدی.