پرونده ای برای دو نیروگاه استان

هوای تبریز و برخی شهرستانهای آذربایجان شرقی در حالی در سالهای اخیر بطور فزاینده ای آلوده شده است که کارشناسان مسبب بخشی از این آلودگی را وجود دو نیروگاه تامین برق در این استان عنوان می کنند.

به عقيده كارشناسان، مكان‌يابي غلط نيروگاه‌هاي تبريز و بناب و مصرف سوخت ناسالم از زمان احداث تاكنون، باعث خروج دود بسيار و پراكنده شدن آن در محيط اطراف و روان شدن به سمت شهر و آلوده كردن هوا در اكثر روزهاي سال شده است؛ مساله‌اي كه نه تنها باعث وارد آمدن خسارت به محيط زيست، خشكاندن درختان و از بين رفتن كشاورزي منطقه شده، بلكه مشكلات تنفسي زيادي را نيز براي شهروندان اين دو شهر به وجود آورده است.

كارشناسان اين دو نيروگاه البته علت اين مشكل را به شركت گاز آذربايجان شرقي و عدم تعهد اين شركت مبني بر تامين سهميه سوخت سالم منسوب مي‌كنند؛ اين در حالي است كه مديرعامل شركت ملي گاز استان معتقد است از بابت تامين گاز به اين واحدهاي صنعتي هيچ مشكلي وجود ندارد.

فاطمه اختياري، كارشناس محيط زيست نيروگاه تبريز در اين باره به جام‌جم مي‌گويد: طبق قراردادي كه با شركت ملي گاز استان منعقد شده است، نيروگاه‌ها بايد در هشت ماه گرم سال سوخت مصرفي خود را از شركت گاز تامين كنند و چهار ماه سرد را به دليل مصرف بالاي گاز در منازل از سوخت مازوت استفاده كنند، اما متاسفانه شركت ملي گاز دراين‌باره به تعهدات خود عمل نكرده و نيروگاه براي جلوگيري از توقف كار، تقريبا در تمام سال از مازوت كه سوختي ناسالم است، استفاده مي‌كند.

فرماندار شهرستان بناب نيز درباره آلودگي هواي اين شهرستان مي‌گويد: متاسفانه از زمان احداث نيروگاه در نزديكي بناب، هواي شهرستان بسيار آلوده شده و زمينه بروز انواع بيماري‌هاي تنفسي و ريوي بين شهروندان فراهم شده است.

سعيد برقي مي‌افزايد: مسوولان نيروگاه سال گذشته علاوه بر زمستان، در فصل تابستان نيز از مازوت استفاده كردند و امسال نيز روزها از گاز و شب‌ها از مازوت استفاده مي‌كنند كه تاثير زيادي در ايجاد آلودگي شهرستان بناب دارد.

وي تصريح مي‌كند: به منظور حل اين مشكل بارها با مسئولان مربوطه بخصوص اداره كل محيط زيست مكاتبه و درخواست كرديم با اتخاذ تدابير لازم مسوولان نيروگاه را وادار كنند در صورت مصرف مازوت نيروگاه را به فيلتر مجهز كنند؛ مساله‌اي كه هنوز محقق نشده است.

كارشناسان معتقدند مصرف مازوت علاوه بر اين‌كه باعث آلودگي هوا شده و براي انسان و طبيعت خطرناك است، به دستگاه‌ها و تجهيزات نيروگاه نيز خسارت زيادي وارد مي‌كند.

اختياري، كارشناس زيست‌محيطي نيروگاه در اين باره مي‌گويد: با توجه به اين‌كه تجهيزات و لوله‌هاي نيروگاه‌ها طوري طراحي شده است كه از سوخت گاز استفاده كند، مصرف مازوت كه از كيفيت بسيار پاييني نسبت به گاز برخوردار است، بيشتر لوله‌كشي‌ها و همچنين سيستم بويلر و احتراق نيروگاه‌ها را دچار مشكل كرده و صدمات و خسارت مالي بسيار زيادي به اين واحد صنعتي ـ توليدي وارد كرده است.

يكي از كارشناسان نيروگاه بناب نيز كه خواست نامش فاش نشود، در اين باره مي‌گويد: متاسفانه نيروگاه بناب باوجود توليد 650 مگاوات برق در ساعت و مصرف حدود 160 هزار مترمكعب گاز در اين مدت، به دليل واقع شدن در جوار شهرستاني كوچك، آن‌طور كه بايد مهم واقع نشده و در صورتي كه شركت گاز مجبور به قطع گاز در يكي از دو نيروگاه تبريز يا بناب باشد، در وهله اول گاز اين مجموعه قطع مي‌شود.

اين كارشناس ضمن تاييد اين مطلب كه شركت گاز از دادن سوخت گاز به نيروگاه اجتناب مي‌كند، مي‌گويد: باتوجه به هزينه بسيار بالاي نصب فيلتر، نه تنها نيروگاه بناب، بلكه هيچ كدام از نيروگاه‌هاي كشور به اين سيستم مجهز نيستند.

با اين حال و با وجود مصرف مازوت در نيروگاه سعي مي‌كنيم با روش‌هاي گوناگون چون تنظيم مشعل‌ها و.

ميزان آلودگي را به زير استاندارد برسانيم تا ميزان آلودگي به حداقل برسد.

اختياري نيز به اقدامات اداره كل محيط‌زيست استان در باره رسيدگي به اين موضوع اشاره كرده و مي‌گويد: در گذشته محيط زيست فشارهاي زيادي به نيروگاه وارد مي‌كرد، اما هم‌اكنون اين اداره توجيه شده كه مشكل مصرف مازوت به جاي گاز از جانب نيروگاه نيست؛ با اين حال به واسطه ايجاد آلودگي، سالانه ميلياردها تومان اين نيروگاه‌ها را جريمه مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه هزينه نصب فيلتر از احداث نيروگاه بيشتر است، مي‌افزايد: اين در حالي است كه مسئولان شركت گاز نيز مي‌گويند با توجه به مصرف بالاي گاز در نيروگاه، قادر نيستيم سوخت مصرفي شما را تامين كنيم و حل اين مشكل را به آينده موكول كردند.

در همين حال مديرعامل شركت ملي گاز استان معتقد است: در گذشته براي تامين سوخت گاز نيروگاه در تنگنا بوديم، اما اكنون هيچ‌گونه مشكلي در شركت گاز استان وجود ندارد و نمي‌دانيم چرا با وجود گاز، مدتي است نيروگاه بناب از سوخت مازوت استفاده مي‌كند.

وي افزود: چندي پيش مسئولان نيروگاه اعلام كردند به دليل پاره‌اي تعميرات و عدم نياز به گاز، سوخت مصرفي آنها را قطع كنيم.

مديرعامل شركت ملي گاز استان افزود: در صورتي كه قصد قطع گاز نيروگاه را داشته باشيم مراتب را كتبا به مسوولان نيروگاه اعلام كرده و هرگونه قطع و وصل سوخت مصرفي به دستور مركز كنترل ديس پچينگ گاز صورت مي‌گيرد و شركت ملي گاز استان هيچ‌گونه نقشي در اين رابطه ندارد.

ولي‌الله ديني با بيان اين‌كه شركت ملي گاز استان متعهد و مشتاق به توزيع گاز در سطح استان است، مي‌افزايد: شركت ملي گاز استان طبق روال سال‌هاي قبل، سهميه‌اي براي توزيع و عرضه گاز مصرفي در سطح استان دارد كه اگر اين امر تحقق نيابد، شركت ضرر مي‌كند.

سعيده دلال عليپور - جام‌جم تبريز.