نسخه چاپی خبر
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شناسه خبر : 25092
تاریخ : 29 بهمن 1397 ساعت 20:32
دسته : اخبار استان
بازدید : 2254
رهاسازی روزانه حدود ۸ هزار متر مکعب پساب بسیار خطرناک ‌کارخانه کاوه سودا مراغه در لاگون‌های خاکی ‌رهاسازی روزانه حدود ۸ هزار متر مکعب پساب بسیار خطرناک ‌کارخانه کاوه سودا مراغه در لاگون‌های خاکی ‌ نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی باید نسبت به قصور در برخورد با تخلفات زیست محیطی کاوه سودا پاسخگو باشند.

به گزارش بناب نیوز به نقل از تسنیم، احمد علیرضا بیگی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: نباید از تخلفات زیست محیطی هیچ واحد تولیدی به بهانه اشتغالزایی چشم پوشی کرد.

وی به آلودگی شدید زیست محیطی توسط کارخانه کاوه سودا اشاره کرد و گفت: کاوه سودا روزانه حدود 8 هزار متر مکعب پساب بسیار خطرناک با مقدار EC بالای 200 هزار تولید می‌کند و این پساب بدون تصفیه در لاگون های خاکی در وسعت حدود 300 هکتار رهاسازی می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: پساب پرحجم و بسیار خطرناک شرکت کاوه سودا با نفوذ به سفره‌های زیرزمینی آب، منابع آب و خاک مراغه، بناب و عجب شیر را تهدید می‌کند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی از سکوت مسئولان حفاظت محیط زیست استان در قبال فاجعه زیست محیطی کارخانه کاوه سودا به شدت انتقاد کرد و افزود: انفعال مسئولان این سازمان نظارتی استان در مورد آلایندگی شدید زیست محیطی کاوه سودا به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست.

وی به اظهارات اخیر یکی از معاونان حفاظت محیط زیست استان در خصوص اینکه تمامی فرایندهای شرکت کاوه سودا تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است، اشاره کرد و گفت: نظارت به معنای تماشا نیست و اداره کل حفاظت محیط زیست استان باید به مردم توضیح دهد که چرا تاکنون برخورد قانونی درخوری با قانون شکنی و تخریب محیط زیست منطقه توسط شرکت کاوه سودا صورت نگرفته است؟

این نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر به شکست لاگون های جمع آوری پساب کاوه سودا در سال 88 اشاره کرد و افزود: شکست لاگون های پساب بسیار خطرناک کاوه سودا در سال 88 یک فاجعه زیست محیطی بود و امروز علی رغم وعده‌هایی که در آن سال جهت حل مشکلات زیست محیطی این کارخانه داده شد، اقدام خاصی صورت نگرفته، اما لاگون های کاوه سودا وسیع‌تر شده و ریسک خطرات بالقوه زیست محیطی منطقه افزایش پیدا کرده است.

بیگی به صدور 7 اخطاریه زیست محیطی در خصوص آلودگی پساب شرکت کاوه سودای مراغه در سال 97 اشاره کرد و ادامه داد: آخرین اخطاریه زیست محیطی کاوه سودا در مورخه 12/10/97 به واحد مذکور داده شده، اما اینکه چرا با این همه مشکل حاد زیست محیطی در کارخانه کاوه سودا، مسئولان حفاظت محیط زیست استان به عنوان ضابط قضایی از اقدام قانونی برای برخورد با تخلفات زیست محیطی این شرکت خودداری کرده‌اند، جای سؤال دارد.

وی با بیان اینکه کارخانه کاوه سودا فاقد تصفیه خانه پساب صنعتی است، گفت: مطالب مطرح شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست با مفاد اخطاریه‌های صادره مغایرت دارد، چرا که حفاظت محیط زیست اعلام کرده که پساب این کارخانه پس از رسوب گیری در لاگون های موجود در محوطه نسبت به خنثی سازی و تصفیه پساب اقدام می‌گردد، اما مشخص نکرده‌اند این تصفیه پساب با چه مکانیزمی صورت می‌گیرد؟

این نماینده مجلس افزود: بر اساس بازدیدهای میدانی از محل، تنها عمل رسوب گیری درلاگون ها انجام می‌گیرد و این رسوبات به دلیل خورندگی جزء پسماندهای خطرناک محسوب می‌شوند که به صورت غیر قانونی در محل واحد دپو می‌شوند.

بیگی ادامه داد: حجم پسماند صنعتی کاوه سودا حدود 1300 تن در روز بوده که معادل 60 درصد پسماند ویژه استان است، اما هیچ روش استانداردی برای مدیریت پساب و پسماند بسیار خطرناک این کارخانه به کار نمی‌رود.

وی گفت: تخلیه فاضلاب خطرناک به میزان 8000 متر مکعب در روز در محل کارخانه اصلی‌ترین معضل زیست محیطی کاوه سودا به شمار می‌آید و اداره کل حفاظت محیط زیست علاوه بر عدم برخورد با این موضوع متاسفانه با صدور مجوز مبنی بر دفن این پسماندها در «موسی دره سی» بر بار آلودگی محیط زیست منطقه می‌افزاید.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر اظهار داشت: در خصوص توجیهات مسئولان حفاظت محیط زیست مبنی بر پایین بودن پارامترهای فیزیکی و شیمیایی پساب خروجی نسبت به پارامترهای فیزیکی و شیمیایی دریاچه ارومیه که انتقال آن پساب را به دریاچه ارومیه، دوستان خودشان بهتر می‌دانند که هر گونه تخلیه پساب در محوطه کارخانه یا لاگون های موجود غیر قانونی است چرا که مجوز برای لاگون ها تحت شرایطی صادر گردیده است که اولاً می‌بایست این لاگون ها در کنار دریاچه ارومیه احداث می‌گردید، ثانیاً خروجی پساب باید استاندارد باشد، در حالی که بر اساس اعلام نتیجه آزمایش‌هاEC  پساب خروجی کاوه سودا که بیش از 200 هزار میکروزیمنس است و این پساب بسیار خطرناک بدون هیچ مدیریتی در لاگون های خاکی و در نهایت در طبیعت رهاسازی می‌شود.

وی در ادامه گفت: انتقال پساب کاوه سودا به دریاچه ارومیه بعد فاجعه شکست لاگون های آن شرکت در سال 88، بر اساس تصمیم شورای تأمین استان آن زمان جهت جلوگیری از شکست لاگون های دیگر برای زمان اضطرار و به صورت موقت تصمیم گیری شده بود و آن هم مشروط به کاهش آلایندگی پارامترهای خروجی بود.

بیگی افزود: ادامه فعالیت کاوه سودا به این شکل موجب تخریب محیط زیست منطقه و اکوسیستم دریاچه ارومیه خواهد شد که به عنوان پارک ملی با اکوسیستم منحصر بفردی با گرایش اکوتوریستی و آب درمانی تعریف شده است و بر اساس قانون هرگونه فعالیت اقتصادی که منجر به آسیب به این اکوسیستم باشد ممنوع است.

این نماینده مجلس ادامه داد: ادامه روند فعلی کاوه سودا منجر به تغییر این اکوسیستم و تغییر کیفیت آب و افزایش PH دریاچه ارومیه خواهد شد که مسبب مشکلات دیگری برای دریاچه ارومیه خواهد شد، چرا که PH خروجی فاضلاب این کارخانه بیش از 12 و شدیداً قلیایی بوده که برای انسان و حیات طبیعی دریاچه ارومیه خطرناک است و علاوه بر موارد ذکر شده ارزش درمانی آب دریاچه ارومیه که برای  جذب گردشگران از اهمیت خاصی برخودار است را به خطر می‌اندازد.

بیگی میزان مصرف آب این واحد صنعتی را 13000 متر مکعب در روز از سد علویان مراغه عنوان کرد و افزود: کاوه سودا بیش از 35 درصد مصرف آب شرب شهرستان مراغه را به خود اختصاص داده است و این در شرایط کم آبی و بحران خشک شدن دریاچه ارومیه غیر قابل قبول است و این شرکت باید با اجرای طرح‌هایی نظیر آب شیرین کن، پساب این واحد را جهت مصرف دوباره چرخه تولید تصفیه کند.

وی تاکید کرد: رهاسازی پساب کاوه سودا در لاگون های خاکی و بدون ژئوممبران، موجب نفوذ آن به آب‌های زیر زمینی و آلوده شدن آب و خاک منطقه می‌شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی باید نسبت به قصور در برخورد با تخلفات زیست محیطی کاوه سودا پاسخگو باشند.

بیگی افزود: مسئولان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی باید بدون مماشات با تخلفات زیست محیطی صنایع آلاینده برخورد کنند و گزارش آن را به طور شفاف به مردم ارائه دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من و همکارانم در مجلس موضوع آلودگی زیست محیطی مراغه توسط کاوه سودا و دیگر مشکلات زیست محیطی استان را از مراجع ذی صلاح پیگیری می‌کنیم.


آدرس خبر: https://goo.gl/jV8pbK