نسخه چاپی خبر
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شناسه خبر : 26070
تاریخ : 4 مرداد 1400 ساعت 15:40
دسته : یادداشت
بازدید : 974
لزوم ثبت ملی ایشلی چورک سوغاتی شهرستان بنابیادداشتلزوم ثبت ملی ایشلی چورک سوغاتی شهرستان بناب لزوم ثبت ملی ایشلی چورک سوغاتی شهرستان بناب

 یکی از سوغاتی های بسیار خوشمزه و کاملا سنتی ویژه شهرستان بناب که اغلب در روستاهایی مانند صور و توتاخانه پخت می شود و قدمت آن ریشه در تاریخ طولانی این منطقه دارد، عبارت است از نان سنتی «ایشلی چورک» از نظر آیینی این نوع نان اغلب در ایام خاصی مذهبی مانند ماه محرم، ماه رمضان، عید قربان و نیمه شعبان طبخ می شود.

همچنین بیشتر اهالی به هنگام نذر و نیاز در ایام خاص و به جهت برآورده شدن، این نوع نان محلی را به همراه عسل و سرشیر یا شله زرد پخش می کنند.

ترکیبات آن شامل آرد کامل، زعفران، تخم مرغ، کنجد یا سیاه دانه، کره حیوانی یا روغن زرد حیوانی، شیر و زرد چوبه است. این نوع نان از نظر خوش طعمی، مواد طبیعی و ارگانیک، محل پخت، کسب پخت و ایام پخت و پذیرایی مختص شهرستان بناب می باشد که مواد مورد استفاده در پخت آن و نحوه پخت و زمان پخت کاملا برگرفته از شرایط جغرافیایی و فرهنگی- مذهبی شهرستان بناب است.

حال با توجه ارزش و اهمیت معرفی غذاهای سنتی که ریشه در تاریخ این شهرستان داشته و به جهت انجام اقدامات پیگیری جهت ثبت در فهرست آثار ملی، ضروری است مسئولین شهرستان اعم از نماینده شهرستان، فرماندار و اداره میراث فرهنگی و گردشگری بناب اقدامات لازم جهت تکمیل پرونده و ارسال آن به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان جهت ثبت در فهرست آثار ملی را مدنظر قرار دهند تا بعد از ثبت دو غذای سنتی #کباب_بناب و #خورشت_بناب این بار شاهد ثبت ملی #ایشلی_چورک باشیم.

نگارنده: دکتر علی مجنونی - مدرس دانشگاه و پژوهشگر بین المللی گردشگری و مسئول پژوهشی پایگاه جهانی مجموعه بازار تاریخی تبریز 


آدرس خبر: http://www.bonabnews.com/detail/26070/