نسخه چاپی خبر
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شناسه خبر : 6288
تاریخ : 5 مهر 1392 ساعت 16:18
دسته : مصاحبه
بازدید : 11950
مصاحبه بناب نیوز با مصطفی روشنایی فر(خیّر مدرسه ساز)مصاحبه بناب نیوز با مصطفی روشنایی فر(خیّر مدرسه ساز) اول مهر است و آخر مهر .!! مهری که هر ساله با مهری ماندگار آغازش می کند ، مهری برای بالندگی اندیشه در بین بچه های ایران زمین آغاز می شود که بعضا از دل این چنین دستانی چروک خورده می تراود .

اول مهر است و آخر مهر .

!! مهری که هر ساله با مهری ماندگار آغازش می کند ، مهری برای بالندگی اندیشه در بین بچه های ایران زمین آغاز می شود که بعضا از دل این چنین دستانی چروک خورده می تراود .

دستان پینه بسته ای که برخلاف شغلش نشان از کارهای طاقت فرسایی دارد که ثروتی حلال را برای تقسیم مهری این چنین فراهم آورده است ، دستانی که در جیبش فرو می رود تا میراث ماندگار را هدیه کنند تا با ناب ترین واژه ها فریاد زنند که "خدایا این دست دهنده را از من نگیر" و صادقانه نجوا کنند : تا زنده هستم مدرسه می سازم.

بناب نیوز- با سلام و عرض خیر مقدم ، لطفا مختصرا خودتان را معرفی کنید.

- مصطفی روشنایی فر متولد 1316 جنوب تهران و فرزند رضا روشنایی فر هستم تحصیلات بنده دیپلم صنعتی است و فعلا مشغول مدیریت کارخانه خودم هستم.

بناب نیوز – شما از چه زمانی شروع به مدرسه سازی کرده اید؟ - از 18 سالگی و قبل از پیروزی انقلاب شروع به مدرسه سازی کردم و ابتدا کارم را از احداث نمازخانه برای مدارس فاقد نمازخانه آغاز کردم و بعد از انقلاب با ساختن اولین مدرسه در تهران چنان لذتی به من دست داد که تا به حال شکر خدا کار مدرسه سازی را هم چنان ادامه داده ام.

بناب نیوز - تا به حال چند مدرسه ساخته اید؟ - جمعا در ساخت 26 مدرسه تا به حال نقش داشتم که 21 مدرسه خودم و 5 مدرسه دیگر را هم با مشارکت آقای "قلم چی" تا به حال توانسته ام بسازم که یکی از این 5 مدرسه مشارکتی(دبیرستان روشنایی قلم) را هم در سال 1387 در بناب به اتمام رسانده ام.

بناب نیوز- چه اتفاقی افتاد که بعد از ساختن اولین مدارس در تهران مدرسه سازی در شهرستان های این منطقه را شروع کردید؟ - بنا به دعوت حجه الاسلام علوی برای مدرسه سازی به اتفاق آقای "قلم چی" به شهرستان بناب آمدیم و مدرسه سازی را در شهرستان ها نیز شروع کردیم.

در این مدت با آقای محمود زاده کارشناس مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان آذربایجان شرقی آشنا شدم ، با توجه به این که ایشان اهل میاندوآب بودند مدرسه دیگری را به صورت مشارکتی با آقای قلم چی در میاندوآب با تشویق ایشان و مجمع خیرین مدرسه ساز میاندوآب احداث نمودیم.

بناب نیوز - با توجه به اینکه دانش آموزان دبیرستان "روشنایی قلم" خیلی دوستتان دارند ، می توانید کمی از رابطه و احساس تان نسب به دانش آموزان آن مدرسه بفرمایید؟ - بچه ها لطف دارند ، ما هم دوستشان داریم ، من همیشه می گم که خادم همه بچه های ایران هستم.

بناب نیوز- ولی به نظر می رسد این رابطه کمی متفاوت است علت چیست؟ - شاید علتش این است که چون چهار ساله زنگ مدرسه را در اول مهر خودم می زنم و هر سال هم برای بچه های درس خوان مدرسه جایزه تهیه می کنم.

بناب نیوز - صحبت از اولین زنگ مدرسه کردید که همه ساله به خاطرش در بناب حاضر می شوید ، مختصری هم از احساس خودتان در آن لحظات بفرمایید؟ - این بزرگترین شادی من است که می توانم زنگ مدرسه ای را که خودم برای بچه ها ساختم در حضور دانش آموزان به صدا در آورم و بعضی وقت ها وقتی بچه ها صلوات می فرستند اشک از چشمانم سرازیر می شود.

بناب نیوز- قصد ندارید مدرسه دیگری هم در بناب احداث کنید؟ - چرا همین امروز ، اول مهر ماه قرارداد جدیدی در بناب بستیم که 150 میلیون تومان برای اتمام پروژه یک مدرسه هزینه کنیم که اسمش را همینجا به نام پدرم "رضا روشنایی فر" ثبت می کنم.

بناب نیوز- شما موسسه ای هم برای اداره ساخت و ساز مدارس تان تا به حال راه انداختید؟ - نخیر بنده شخصا پیگیر کارهای مدارس در دست ساختم هستم ولی قبلا رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز شمیرانات بودم و مدتی هم پیگیر راه انداختن مجتمع خیرین مدرسه ساز ایرانیان بودم که متاسفانه دولت اجازه فعالیت نداد تا به زعم خودشان موازی کاری با مجمع خیرین مدرسه ساز صورت نگیرید.

بناب نیوز - چه اتفاقی افتاده است که شما از میان کارهای خیرخواهانه مدرسه سازی را انتخاب کرده اید؟ - معتقدم اولین کار خیر باید مدرسه سازی باشد ، هر مدرسه ای که ساخته می شود درب زندانی بسته می شود ، همان طور که امام خمینی (ره) هم گفتند:«مدرسه سازی از مسجد سازی کم تر نیست» مگر ما چند مسجد شلوغ و پر رفت و آمد به غیر از ایام عزاداری سراغ داریم؟ پس مدرسه سازی می تواند بالاتر از مسجد سازی باشد که معمولا فرد باسواد هم بهتر می تواند از مسجد و منبر استفاده کند.

بناب نیوز- شما سال قبل هم در جشنواره مجمع خیرین مدرسه ساز بناب شرکت کرده بودید ، چه ارزیابی از این مراسم دارید؟ - مراسم خوبی بود و مسئولین به خصوص جناب رحیم زاده زحمت زیادی کشیده بودند ولی از مسئولین گله دارم که وقت مناسب و کافی برای سخنرانی بنده ندادند ، ما بیشتر برای ارشاد همشهریان بنابی شما به مدرسه سازی ، دعوت شده بودیم که متاسفانه بعد از سخنرانی های طولانی آقایان در آخر مراسم تریبون در اختیار بنده قرار گرفت که اکثر حضار هم مراسم را ترک کرده بودند! بناب نیوز - با توجه به اینکه بناب قشر سرمایه دار توانمندی در اختیار دارد ولی متاسفانه کم تر در امور خیرخواهانه ای چون مدرسه سازی فعالیت دارند ، پیام شما برای این قشر چه می تواند باشد؟ - بعضی ارشاد نیستند باید آن ها را ارشاد کرد ، باید همیشه به این فکر باشیم که روزی قیامتی هم داریم ولی متاسفانه در بناب خیر مدرسه ساز کم داریم.

منی که تهرانی هستم از فرسنگ ها آن طرف تر آمدم و در بناب و میاندوآب مدرسه ساختم ولی نمی دانم چرا سرمایه داران این شهر خود آستین بالا نمی زنند!! لابد ارشاد نیستند! بناب نیوز - معمولا توجیه صاحبان سرمایه در بناب هم برای عدم شرکت در مدرسه سازی این است که این کارها وظیفه دولت است ، ابتدا نظرتان را در این مورد مطرح کنید و بعد اگر پیامی هم برای دولتمردان دارید بفرمایید.

- باید دقت شود که راه ما از دولتی ها جداست ودولت هم نمی تواند به تنهایی در نوسازی مدارس فعالیت کند ، باید صاحبان سرمایه هم در این کار خیرخواهانه یاور دولت باشند ، حتی بعضی از مراجع عظام هم مدرسه سازی را به عنوان یکی از موارد مصرف خمس مطرح کرده اند و بنده هم تا به حال هر مدرسه ای که ساخته ام به حساب خمس شرعی اموال خودم گذاشته ام.

و اما پیامی که برای دولتمردان دارم این است که ما انتظار کمک مالی از دولت نداریم و تنها کافی است به ما کمک کاری بدهند و کارهای مدرسه سازی را به بروکراسی اداری گرفتار نکنند به عبارت ساده تر حداقل چوب لای چرخ ما نگذارند.

بناب نیوز - در آخر چه پیامی برای دانش آموزان بنابی دارید؟ - خوب درس بخوانند ، به اولیای مدرسه احترام کنند و در حفظ و نگه داری مدرسه کوشا باشند.

بناب نیوز - با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید ، اگر مطلبی در آخر داشته باشید در خدمتتان هستیم؟ - بنده هم از شما و مسئولین آموزش و پرورش بناب و به ویژه آقای رحیم زاده تشکر می کنم که این وقت را در اختیار بنده گذاشتید.

.


آدرس خبر: http://www.bonabnews.com/detail/6288/