نسخه چاپی خبر
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شناسه خبر : 9500
تاریخ : 29 اسفند 1392 ساعت 16:12
دسته : مصاحبه
بازدید : 12206
مصاحبه اختصاصی بناب نیوز با سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری بناب / توجه ویژه به "کباب بناب" جهت جذب گردشگر نوروزیمصاحبه اختصاصی بناب نیوز با سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری بناب / توجه ویژه به "کباب بناب" جهت جذب گردشگر نوروزی بناب نیوز - با عرض سلام و تبریک سال نو ، ابتدا دیدگاه خود را در باب عید باستانی نوروز تشریح بفرمایید.

بناب نیوز - با عرض سلام و تبریک سال نو ، ابتدا دیدگاه خود را در باب عید باستانی نوروز تشریح بفرمایید.

ضمن عرض تبریک خدمت همشهریان عزیز باید به این نکته در موضوع نوروز توجه کنیم که در ایام عید نوروز علاوه بر صله ارحام به بازشناسی هویت ایرانی ، اسلامی و تاریخچه این عید بپردازیم و سعی در تسری دادن فرهنگ نوروز به طول سال باشیم تا شاهد کاهش مشکلات اجتماعی باشیم.

بناب نیوز - با توجه با آغاز سفرهای نوروزی می خواهیم اوضاع بناب در حوزه گردشگری در این ایام را از زبان شما بشنویم.

با توجه به این که ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی بناب از ماه ها پیش تشکیل یافته و مسئولیت دبیرخانه این ستاد نیز به اداره میراث فرهنگی و گردشگری بناب سپرده شده است تا کنون هماهنگی ها و پیگیری های مصوبات این ستاد در اولویت کاری مان بوده است و حاصل این پیگیری ها نیز افزایش خدمات شهری و بهبود نظافت شهر در آستانه نوروز بوده که جا دارد جدا از زحمات شهرداری محترم در این خصوص و همچنین آماده سازی منطقه قره قشون تشکر کنیم و همچنین از اداره محترم راه و شهرسازی نیز تشکر می کنیم که همکاری های زیادی را جهت تامین ماشین آلات آماده سازی راه سد دوش با این ستاد داشته اند.

و از دیگر اقدامات تعامل با ارگان های مختلف اعم از بازرگانی، دامپزشکی و شبکه بهداشت بوده است تا در جهت نظارت و بازرسی از کبابپزی ها و غذاخوری ها اکیپ های ویژه راه اندازی کرده و برای ارتقا کیفیت کباب بناب گام های اساسی برداریم.

لازم به یادآوری است که نیروی انتظامی،هلال احمر، اورژانس و ادارات برق، گاز و فراورده های نفتی نیز با توجه به هماهنگی انجام گرفته با آمادگی کامل جهت استقبال از مسافران نوروزی آماده خواهند بود.

بناب نیوز - حال با توجه به نقش مستقیم این اداره در جهت استقبال از مسافران نوروزی ، اداره میراث فرهنگی و گردشگری بناب خود چه اقدامات ویژه ای در این خصوص انجام داده است؟ چاپ و نشر نقشه گردشگری بناب که به صورت رایگان در اختیار مسافران نوروزی قرار خواهد گرفت؛ آماده سازی موزه های بناب جهت استقبال از گردشگران نوروزی که همه روزه حتی ایام تعطیل نیز از ساعت 8 الی 19 برای بازدید علاقمندان دایر خواهند بود و برای دانش آموزان نیز رایگان خواهد بود؛ آماده سازی یگان های حفاظتی میراث فرهنگی بناب جهت جلوگیری از حفاری های غیر مجاز در این ایام که انتظار می رود همشهریان عزیز نیز در این زمینه همکاری داشته باشند و نظارت بر غذاخوری های بین راهی و دفاتر خدمات مسافرتی و جهان گردی از جمله اقدامات ویژه اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بوده است.

بناب نیوز - با توجه به اهمیت کباب بناب در جذب گردشگر این اداره چه اقداماتی جهت ثبت معنوی آن انجام داده و چه برنامه ای برای استفاده از این پتانسیل گردشگری در نوروز دارد؟ قبلا نیز جهت ثبت معنوی این غذای لذیذ به عنوان اثر تاریخی نا ملموس اقدام شده است ولی تنها از میان غذاها و شیرینی های معرفی شده جهت ثبت معنوی در کشور تنها با ثبت "سوهان قم" تا به حال موافقت شده است ولی تلاش می کنیم دوباره با جمع آوری مدارک و مستندات موجود جهت ثبت معنوی این غذای سنتی اقدام کنیم و از همشهریان عزیز هم انتظار داریم اگر اسناد و مدارکی در این زمینه (اعم از سند ، اجاره نامه و وسایل کباب پزی تاریخی) دارند جهت پر بار شدن این پرونده به میراث فرهنگی شهرستان ارئه دهند.

و اما در زمینه برنامه میراث فرهنگی جهت استفاده از این پتانسیل در نوروز امسال باید عرض کنم که امسال برای جذب گردشگران نوروزی در برنامه های این ستاد توجه ویژه ای به "کباب بناب" شده است به طوری که علاوه بر راه اندازی اکیپ های بازرسی حدود 200 بنر خوش آمد گویی نیز به چاپ رسیده تا کبابی های بناب با نصب این بنر ها با عنوان "به شهر بناب پایتخت کباب ایران خوش آمدید" از میهمانان نوروزی خود استقبال کنند و انتظار می رود مجمع امور صنفی نیز با هماهنگی های انجام گرفته بتواند کبابی های بناب را جهت ارتقا کیفیت کباب بناب ترغیب نموده و ارتقا مشتری مداری را در دستور کار خود قرار دهند که متاسفانه این مقوله همیشه نادیده گرفته شده است! بناب نیوز - میراث فرهنگی و گردشگری بناب در ایام نوروز چه برنامه ای برای مناطق ویژه گردشگری بناب دارد؟ با توجه به اینکه از 4 روستای الگوی گردشگری در استان وجود دارد و روستای توتاخانه به عنوان یکی از این روستاها در شهرستان بناب واقع شده است و به ماسوله آذربایجان شهرت یافته است بنابراین طرح جامع زیر ساخت این روستا در حال مطالعه است که این روستا به همراه روستای صخره ای صور می تواند به عنوان پتانسیل قوی برای گردشگری بناب مطرح باشد که برای نوروز امسال در تلاش هستیم تا با هماهنگی مدیریت اتوبوس رانی بناب جهت رفت و آمد همشهریان عزیز در روز سیزده به در به این منطقه خطوط رایگان راه اندازی کنیم تا حداقل برای امسال بتوانیم پتانسیل های این منطقه را برای همشهریان خود بشناسانیم.

و از اهالی این دو روستا نیز انتظار داریم ساخت و سازهای ناهمگون نداشته باشند و به بافت منحصر به فرد روستاهای خود احترام بگذارند.

بناب نیوز - با توجه به اینکه بناب به عنوان شهر مساجد تاریخی نیز شهرت دارد ولی مدت هاست شاهد نا تمام ماندن تعمیرات دو مسجد تاریخی اصلی شهر (مهرآباد و گزاوشت) هستیم، چه توضیحاتی در این زمینه دارید؟ متاسفانه جذب اعتبارات عمرانی این مجموعه امسال در حدود 9% بوده که آن هم به تسویه حساب بدهی های گذشته پیمانکاران اختصاص یافت و پیشرفتی در مراحل تعمیرات این دو مسجد نداشتیم ولی لازم به توضیح است برای توسعه عمرانی آثار تاریخی هم باید شهرداری بناب نیز مانند دیگر شهرداری ها وارد گود شود که ابتدا لازم است نسبت به آزاد سازی مقابل مجموعه مهرآباد اقدام شود که نماینده محترم هم پیگیر این موضوع هستند.

بناب نیوز - جهت رفاه حال مسافران نوروزی در مکان های اقامتی این شهرستان چه اقداماتی انجام گرفته است؟ در ایام نوروز ستاد اسکان فرهنگیان، دو مهمان پذیری شهر و هتل لاله بناب جهت پذیرایی از مسافران آمادگی دارند و هتل 4 ستاره در حال احداثی هم وجود دارد که با سرمایه گذاری شرکت آهن گستر مهر بناب در سال های آینده میزبانی بهتر مسافران را بر عهده خواهد داشت و این هتل می تواند با شروع به کار خود تاثیر زیادی در جذب گردشگر داشته باشد و به عنوان تنها هتل 4 ستاره جنوب استان به اهالی منطقه و مسافران خدمات ارائه خواهد داد.

بناب نیوز - طرح پیشنهادی ویژه ای اگر در دستور کار میراث فرهنگی و گردشگری بناب برای سال های آتی قرار داد ، توضیح بفرمایید.

از طرح سامان دهی صوفی چای به طول 3 کیلومتر می توان به عنوان طرح ویژه این اداره برای سال های آتی نام برد که با همکاری بخش خصوصی و شهرداری محترم می توان اجرا نموده و موجبات تحول بناب را در امر گردشگری فراهم آورد.

بناب نیوز - اقدامات این اداره در جهت حفظ و ترویج صنایع دستی چه بوده است؟ دعوت از هنرمندان صنایع دستی بناب جهت تهیه جامعه آماری و آرشیو ، سامان دهی و معرفی هنرمندان این حوزه به بیمه جهت بهره مندی از تخفیف های ویژه و اختصاص وام مشاغل خانگی برای این هنرمندان، تلاش برای ایجاد کلاس های جدید به ویژه سفال گری و زیورآلات سنتی توسط شرکت صنایع دستی جنوب سهند بناب و نهایتا پیگیری جهت اتمام ساختمان حاج فتح اله جهت راه اندازی کارگاه و نمایشگاه دائمی صنایع دستی بناب از جمله اقدامات انجام گرفته در این حوزه است.

بناب نیوز - مختصری هم در مورد وضعیت حقوقی حصار تاریخی تخریب شده بناب در سال های گذشته توضیح بفرمایید.

عامل تخریب حصار تاریخی بناب محاکمه شده و به زندان و اعاده به وضع قبلی(بازسازی دیوار) محکوم شده است که امید است دیگر شاهد این گونه موارد در بناب نباشیم و انتظار داریم همشهریان عزیز نیز در ساخت و سازهای خود حریم های تاریخی را مد نظر داشته باشند و صدور پروانه های ساختمانی هم توسط شهرداری محترم تنها با استعلام از این اداره باشد.

بناب نیوز - با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید اگر در آخر صحبتی داشته باشید در خدمتیم.

بنده هم از شما تشکر می کنم و امیدوارم همشهریان عزیز سال خوبی را پیش رو داشته باشند.

 .


آدرس خبر: http://www.bonabnews.com/detail/9500/