نماینده مردم مراغه در مجلس: آلودگی نیروگاه حرارتی سهند بناب منطقه را تهدید می‌کند

نماینده مراغه وعجبشیر در مجلس شورای اسلامی گفت: نیروگاه سهند بناب به شدت هوا و محیط زیست شهرهای مراغه، عجب‌شیر و بخشی از روستاهای منطقه را آلوده کرده است.

مهدی دواتگری بعد از ظهر امروز در نشست مسئولان شهرهای مراغه و عجب‌شیر با وزیر نیرو اظهار کرد: بهره‌گیری از سوخت‌های فسیلی در تامین سوخت این نیروگاه به شدت زندگی انسانی، جانوری و محیط زیست شهرها و روستاهای منطقه را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه تخریب زیست محیطی آلودگی این نیروگاه بر روی درختان روستای «آشان» مشهود است خواستار تغییر سوخت و نصب فیلتراسیون بر روی این نیروگاه شد.

وی افزود: توجه نکردن به آلودگی زیست محیطی این نیروگاه در آینده خسارت‌های جبران ناپذیری بر محیط زیست منطقه بر جای خواهد گذاشت.

وزیر نیرو: برای تغییر سوخت نیروگاه سهند با وزیر نفت مکاتبه خواهیم کرد وزیر نیرو نیز در این مراسم گفت: تلاش خواهیم کرد با برنامه‌ریزی سوخت نیروگاه سهند را به سوخت گاز طبیعی تبدیل می‌کنیم.

چیت‌چیان افزود: برای تغییر سوخت نیروگاه سهند با وزیر نفت مکاتبه خواهیم کرد.

وی افزود: تغییر سوخت این نیروگاه آلودگی‌های زیست محیطی آن را کاهش می‌دهد.

گزارش فارس حاکی است، پیش از این نماینده مردم بناب در مجلس با اشاره به اینکه روزانه نزدیک به 100 تن گوگرد و ترکیبات آلی نیروگاه حرارتی سهند بناب در منطقه تخلیه می‌شود، گفت: باید با نصب فیلتر چاره لازم اندیشیده شود.

حجت‌الاسلام محمد باقری‌بنابی با انتقاد از نحوه واگذاری این نیروگاه به بخش خصوصی اظهار کرد: متأسفانه در دولت گذشته نیروگاه سهند بناب بدون ضابطه واگذار شده و تا زمانی که بحث مالکیت نیروگاه مشخص نشود، مشکلات آن نیز حل نمی‌شود.

وی همچنین با تأکید بر واگذاری نیروگاه سهند به مردم افزود: از آنجایی که مردم منطقه آلودگی ناشی از آلایندگی این نیروگاه را تحمل می‌کنند، بنابراین پیشنهاد می‌شود برای بهره‌مندی مردم از سود آن، نیروگاه به خود مردم واگذار شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روزانه نزدیک به 100 تن گوگرد و ترکیبات آلی در منطقه تخلیه می‌شود، گفت: باید با نصب فیلتر چاره لازم اندیشیده شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود مسئولان حفاظت محیط زیست را موظف کرد نسبت به نصب و راه‌اندازی سیستم سنجش آلودگی هوا اقدام کنند.

بنا به گفته مسئولان نیروگاه حرارتی سهند بناب امسال 18 درصد تولید برق با گاز طبیعی و 82 درصد تولید برق با سوخت مازوت بوده است و این در حالی است که این نیروگاه باید حداقل هشت ماه از سال را با سوخت گاز طبیعی به تولید برق بپردازد.

فارس.