زمین‌های بلااستفاده موقوفه با مشارکت بخش خصوصی در بناب احیا می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی از احیای زمین‌های بلااستفاده موقوفه با مشارکت بخش خصوصی خبرداد.

حجت‌الاسلام سیدشهاب الدین حسینی بعد از ظهر امروز در جلسه بررسی مشکلات زمین‌های موقوفه شهرستان بناب اظهار کرد: این اداره کل آمادگی دارد با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری‌ها نسبت به احیای زمین‌های بلااستفاده اقدام کند.

وی با اشاره به توافقات انجام شده در شهر تبریز و مشارکت با بخش‌های مختلف تصریح کرد: با توجه به اینکه در شهرستان‌های استان برخی از زمینهای موقوفه درحال تبدیل شدن به مخروبه هستند، اگر شهرداری ها و نهادهای مختلف نسبت به ارائه طرح توجیهی اقدام کنند، در قالب اجاره و با حفظ مالکیت نسبت به بهسازی اینگونه زمین‌ها اقدام خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی اضافه کرد: سعی خواهد شد حق و حقوق قانونی شهرداری‌ها، اوقاف و سرمایه‌گذاران رعایت شود.

انتقاد از عدم احیای زمین‌های موقوفه در بناب نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با انتقاد از عدم احیای زمین‌های موقوفه گفت: متأسفانه اهتمام لازم برای ساماندهی زمین‌های موقوفه که اکثراً در مناطق مرغوب شهری واقع شده‌اند، وجود ندارد.

حجت الاسلام محمد باقری بنابی افزود: موقوفاتی که بدون توجه به حال خود رها می شوند، بدبینی‌های زیادی را در بین مردم نسبت به اوقاف بوجود می‌آورد.

وی اظهار کرد: برای استفاده بهتر از اینگونه زمین‌ها حتی‌المقدور می‌توان آنها را با چند ماشین شن ریزی و تسطیح به زمین‌های روباز ورزشی تبدیل کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکیدکرد: برای رفع مشکل زمین‌های موقوفه باید شهرداری و اداره کل اوقاف و امورخیریه باهم تعامل داشته و با پرداخت حق و حقوق همدیگر نسبت به آسایش و رفاه شهروندان تلاش کنند.

وجود 235 موقوفه در بناب فرماندار بناب نیز به توافقات قبلی مبنی بر انتقال شغلهای مزاحم به زمینهای موقوفه اشاره کرد و گفت: باید هرچه سریع تر طرح لازم از سوی شهرداری آماده شده و با مشارکت اوقاف و امورخیریه نسبت به انتقال اینگونه شغلها اقدام شود.

ولی الله فرج اللهی افزود: در حال حاضر 235 موقوفه در شهرستان بناب وجود دارد که سالانه یک میلیارد و 500 میلیون ریال درآمد دارند که در صورت مشارکت با بخشهای خصوصی این رقم بطور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

محمدجواد فرقانی رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بناب نیز با ارائه گزارشی از وضعیت موقوفات در بناب، خواستار احداث مساجد جدید از سوی شهرداری در قبال مساجدی که در مسیر خیابان کشی قرار گرفته‌اند، شد.

تسنیم.