یکی دو ساعت پیش یکی از دوستامو دیدم که خیلی گرفته بود با هزار دوز و کلک از زیر زبونش کشیدم که چند وقت پیش همراه تعدادی از دوستاش رفته بودن اردو که مثلا اینم به عنوان بزرگ اردو بوده ، میگفت بعضی از بچه های اردو با شوخی یه چیزایی به لهجه بنابیش تیکه مینداختن و اونم به رسم عادت چند ساله اش تو دانشگاه زیاد از این حرف ها ناراحت نمیشد ولی امروز به قول خودش از اون ور آب خبر اومده بود که اون ور آبی ها منتظر بودن این دوست ما حرف بزنه تا براشون سوژه ی خنده و مسخره بازی درست بشه و یک دل سیر بخندن .

بعد برگشتن از اردو یکی از همین ها که اهل یکی از شهرای اطرافه با افتخار رفته پیش یکی از کارمندای دانشگاه و گفته که ما چون اصطلاحا سوژه برای خنده نداشتیم منتظر بودیم این آقا صحبت کنه و ما هم بخندیم .

بهش گفتم این که چیز تازه ای نیست و تازه سابقه ی این بی احترامی ها حتی توی صدا و سیما هم وجود داره واسه چی اینقدر گرفته ای ؟ گفت : وقتی این بی احترامی ها رو از زبون مردم عادی میشنوه زیاد به دل نمیگیره ولی وقتی این کارو دانشجوهایی انجام میدن که خودشون رو آینده ساز جامعه و جزو طبقه ی روشنفکر جامعه میدونن و از همه بدتر این دانشجوها کسایی بودن که مثلا برترین های دانشگاه از نظر ایمان و تعهد شناخته میشن و وقتی اسم امام زمان میاد یه ربع گریه میکنن و هزار جور ادا و اطوار دیگه ، احساس میکنه همه ی این چیزی که این دانشجو ها ازش به عنوان دانشجوی ارزشی و با دغدغه یاد میکنن یک دروغ بزرگه و اصلا خودشون هم به این چیزی که میگن ایمان ندارن .

میگفت تازه این مسخره بازی ها رو به نشریات داخلی اردو شون که با پول بیت المال چاپ میشده هم کشیده بودن .

براستی آیا لهجه ی ما بنابی ها خنده دار است ؟ در زبان انگلیسی به لهجه ی منطقه ای که ملکه ی انگلستان در آن زندگی میکند لهجه ی معیار میگویند ؛ آیا زبان ما هم لهجه ای به عنوان لهجه ی معیار وجود دارد که مثلا بگوییم چون لهجه ی تبریزی ها به آن نزدیک است لهجه ی خوب و چون لهجه فلان شهرستان مثلا بناب با این لهجه ی معیار فاصله دارد لهجه بد یا غلط است ؟ و باید هرجا که توانستیم به مسخره کردن نحوه ی صحبت کردن آنها بپردازیم .

در ضمن چرا فقط لهجه ی ما بنابی ها در سطح آذری های کشور شهرت یافته و مثلا چرا کسی به لهجه ی تبریزی ها گیر نمی دهد ؟ آیا این شیرینی و حلاوت لهجه ی ما بنابی ها را نمیرساند ؟ و آیا این منحصر بفرد بودن لهجه ی بنابی نشان از یک اصالت تاریخی نیست که نوع گویش دیگر شهر از آن محروم است ؟ قضاوت با شما .