بهره‌برداری از پرهزینه‌ترین طرح شبکه فاضلاب آذربایجان‌شرقی

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجا‌ن‌شرقی گفت: اوایل سال‌ آینده پرهزینه‌ترین طرح شبکه فاضلاب استان به همراه تصفیه‌خانه در بناب به بهره‌برداری می‌رسد.

رضا پوررجب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: با وجود مشکلات و محدودیت‌های مالی شرکت آب و فاضلاب استان این شرکت ضمن اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب و احداث ایستگاه‌های پمپاژ اقدام به تهیه طرح جمع‌آوری فاضلاب برای این شهر کرده است.

وی افزود: اما با توجه به مشکلات فراوان از جمله مسطح بودن شهر بناب و کم بودن شیب خطوط لوله، بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی (به طور متوسط 2.

5 متر از سطح زمین) روبه‌رو است، بطوری که پر هزینه‌ترین شبکه فاضلاب در استان در این شهر اجرا می‌شود.

پوررجب ادامه داد: بناب تنها شهر استان آذربایجان‌شرقی است که برای انتقال فاضلاب به تصفیه‌خانه از 13 ایستگاه پمپاژ باید استفاده کند که از این تعداد 9 ایستگاه پمپاژ آن در مدار بهره‌برداری است.

وی تصریح کرد: طبق مطالعات انجام شده شبکه جمع‌آوری فاضلاب به هفت زون تقسیم شده و از 185 کیلومتر مطالعات لوله‌گذاری حدود 150 کیلومتر اجرا شده که بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: از طرفی فرآیند تصفیه‌خانه فاضلاب بناب در مدول اول از نوع یو، اس، بی، اف(USBF) با ظرفیت 21 هزار و 600 متر مکعب در شبانه‌روز بوده و برای نخستین بار در کشور به ظرفیت 85 هزار نفر در مدول اول طراحی شده و تا جمعیت معادل 216 هزار نفر هم قابل ارتقا است.

پوررجب گفت: در حال حاضر عملیات محوطه‌سازی، قالب‌بندی و بتن‌ریزی کانال دفع نهایی پساب و ساخت ایستگاه پمپاژ و عملیات الکتوومکانیکال در حال انجام است که با توجه به سیستم پیشرفته به کار رفته در تصفیه‌خانه فاضلاب بناب این پروژه به عنوان طرح مهر ماندگار به تصویب رسیده است.

وی اضافه کرد: همچنین برای اتمام این پروژه 150 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.