مازوت نیروگاه حرارتی، تبریزی‌ها را خفه کرد/ تاثیر آلاینده‌ها بر کشاورزی

مازوت استفاده‌شده در نیروگاه حرارتی تبریز به جای گاز، باعث تشدید آلودگی هوا و نیز تاثیرات سوء بر محصولات کشاورزی شده و مردم جنوب آذربایجان شرقی را با مشکلاتی مواجه کرده است.

امروزه آلودگي هوا به چالشی جدی برای همه شهرها تبدیل شده كه بخش بزرگی از علل پیدایش این آلودگی‌ها مربوط به صنايع می شود که در اطراف کلانشهرها و شهرک های صنعتی واقع شده اند و انواع آلاینده های زیست محیطی را از خود آزاد می کنند.

کلانشهر تبريز نيز كه يك شهر بزرگ صنعتي است از اين معضل مستثنی نبوده و صنايع بزرگ و واحدهای تولیدی سهم بزرگي در تشدید آلودگي محيط زيست و وهوای آن دارند ولي آلودگي ناشي از فرايند توليد در صنايع مختلف منبع اصلي و مهم مواد آلوده كننده منتشره در اتمسفر را تشكيل مي دهد.

نیروگاه گازی و حرارتی تبریز که در قسمت جنوب غربی این شهر و در فاصله ۱۵ کیلومتری جاده تبریز – آذرشهر واقع شده است به جای استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت مصرفی از مازوت که توسط خط لوله‌ای از پالایشگاه تبریز تامین می‌شود، استفاده می‌کند.

چند وقتی است که افزایش استفاده از سوخت مازوت به جای گاز در نیروگاه حرارتی تبریز، باعث بالا رفتن آلودگی هوا شده تا دوباره این نیروگاه به تنهایی مسئولیت بخش عمده افزایش آلودگی هوای شهرهای جنوبی استان همچون تبریز، اسکو، خسروشهر، ایلخچی و آذرشهر را داشته باشد.

قیمت مازوت از گاز بیشتر است استفاده از مازوت به جای گاز و تشدید آلودگی شهرهای جنوبی استان در این سال های اخیر باعث شد تا معاون هماهنگی تولید توانیر کشور در بازید اخیر خود از نیروگاه تبریز با ابراز نگرانی از مشکلات پیش آمده به سبب مصرف سوخت مازوت بر ضرورت استفاده از گاز به جای مازوت در این نیروگاه تاکید کند.

عبدالرسول پیشاهنگ با بیان اینکه قیمت سوخت مازوت حدود سه برابر قیمت سوخت گاز است، گفت: استفاده از مازوت از لحاظ فنی نیز آسیب های جدی به سیستم وارد می کند و به همین خاطر هیچ یک از بهره برداران نیروگاهی مایل به استفاده از این سوخت نیستند.

وی با اشاره به اینکه شرایط ایجاب می کند که نهایت همکاری با صنعت نفت صورت گیرد، ادامه داد: امیدواریم با راه اندازی و بهره برداری از فازهای جدید تولید گاز پارس جنوبی مشکل سوخت گاز رفع شود.

بااینکه پیشاهنگ نیز علاوه بر آسیب های مازوت از لحاظ فنی به سیستم‌های نیروگاه‌ها به تشدید آلودگی هوا اشاره داشت ولی هنوز مشخص نیست که چرا با وجود قیمت بالای مازوت نسبت به گاز شاهد استفاده از مازوت در بیشتر نیروگاه های استان و کشور هستیم.

منواكسيد كربن، گازهاي آلي، اكسيدهاي نيتروژن، اكسيدهاي سولفور و ذرات ديگر از جمله مواد آلاينده اي هستند كه توسط نيروگاه حرارتي تبریز وارد اتمسفر شده و هوا را آلوده می‌کنند.

سوخت نیروگاه در همه ایام سال به جای گاز، مازوت است نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص نقش نیروگاه حرارتی تبریز در آلودگی هوای شهرهای اطراف گفت: در سال های گذشته شاهد بودیم که فقط چند ماه مازوت در این نیروگاه مصرف می شد ولی اکنون سوخت نیروگاه در همه ایام سال به جای گاز، مازوت است.

محمداسماعیل سعیدی با اشاره به اینکه این نیروگاه مجهز به تجهیزات سوخت رسانی گاز شهری است ولی مدت هاست که مازوت جایگزین گاز شهری شده است، افزود: متاسفانه استفاده از مازوت باعث شده تا با وزیدن نسیم معمولی آلاینده ها به شهرهای اطراف منتقل شده و باعث ازبین رفتن درختان و محصولات کشاورزی شود.

وی با تاکید بر اینکه در مجلس نیز به وزیر نفت تذکرات کتبی و شفاهی داده است، ابراز داشت: باید گاز این نیروگاه تامین شود بااینکه وزارت نفت و نیرو نسبت به این موضوع و تشدید آلودگی هوا بی‌توجه هستند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به واگذاری نیروگاه به تامین اجتماعی و یا سایر نهادها گفت: نیروگاه تبریز بی‌صاحب شده است و باید یک سری اقدامات جدی در این خصوص انجام شود.

وی با بیان اینکه اقدام عملی برای استفاده از گاز در این نیروگاه مشاهده نمی‌شود، اظهار داشت: فناوری جدیدی که به عنوان فیلتر برای این نیروگاه عمل می‌کرد و توسط مهندسان استان ساخته شده بود را خدمت وزیر نیرو بردیم که بااینکه وی این فناوری را تایید کرد ولی هنوز نتیجه‌ای برای استفاده از این فناوری دیده نشده است.

سعیدی همچنین افزود: این فناوری باعث می شد تا آلاینده های نیروگاه توسط فیلتر جذب شوند و به محیط بیرون آزاد نشوند، بدون شک این فناوری باعث کاهش ۵۰ درصدی آلودگی می‌شد.

وی در خصوص اعتراض مردم شهرهای جنوب استان نسبت به آلودگی این نیروگاه گفت: مردم حق دارند چراکه محیط زیست این مناطق را با چالشی بزرگ روبه رو ساخته و بر محصولات کشاورزی اثرات منفی گذاشته است.

سعیدی گفت: سوخت مازوت نه تنها در نیروگاه‌های حرارتی تبریز و بناب مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه در سایر نیروگاه‌های حرارتی کشور به جز استان‌های گرمسیر استفاده می‌شود و در پی آن آثار زیانباری را از خود به جای می‌گذارد.

لزوم استفاده نیروگاه حرارتی تبریز از گاز طبیعی فرماندار تبریز نیز بر لزوم استفاده نیروگاه حرارتی تبریز از گاز طبیعی تاکید کرد و گفت: متاسفانه در برخی مناطق تبریز، آلودگی هوا باعث خشک شدن شاخ و برگ درختان شده است که ممکن است این امر ناشی از تصاعد گازهای مضر توسط نیروگاه باشد.

رحیم شهرتی فر با اشاره به اینکه متاسفانه به‌دلیل عدم استفاده نیروگاه تبریز از گاز طبیعی، سرمایه گذاری در تولید گاز طبیعی در سال‌های قبل به‌خصوص در فصل زمستان ممکن نشده است، افزود: باید تلاش شود سهم بیشتری از گاز طبیعی به نیروگاه حرارتی تبریز اختصاص یابد.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که به عقيده كارشناسان، مكان يابي غلط نيروگاه هاي تبريز و بناب و مصرف سوخت ناسالم از زمان احداث تاكنون باعث خروج دود بسيار و پراكنده شدن آن در محيط اطراف و روان شدن به سمت شهر و آلوده كردن هوا در اكثر روزهاي سال شده است.

این آلودگی نه تنها باعث وارد آمدن خسارت به محيط زيست، خشكاندن درختان و از بين رفتن كشاورزي منطقه شده، بلكه مشكلات تنفسي زيادي را نيز براي شهروندان اين دو شهر به وجود آورده است.

بااینکه ولی الله دینی مدیرعامل شرکت گاز استان نیز طی ماه های گذشته از افزایش میزان گاز تحویلی به نیروگاه های استان خبر داد و گفت که گاز مصرفی نیروگاه‌ها در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.

۵ برابر شده است و میزان گاز تحویلی به این نیروگاه‌ها از رقم ۱۹۶ میلیون مترمکعب به بیش از ۵۱۰ میلیون مترمکعب رسیده است ولی با این حال مشخص نیست که چرا مسئولان نیروگاه‌ها همچنان بر استفاده از مازوت تاکید دارند.

اعتراض کشاورزان منطقه به وضعیت بوجود آمده آلودگی توسط نیروگاه تبریز اسکو یکی از شهرستان های نزدیک نیروگاه است که فرماندار این شهرستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هنوز به صورت جدی پیگیر وضعیت نیروگاه نیستیم، گفت: کشاورزان منطقه به وضعیت بوجود آمده آلودگی توسط نیروگاه تبریز اعتراض دارند که باید هرچه سریعتر این وضعیت به سرانجام برسد.

مرتضی علیخانی با بیان اینکه باید فیلترهای مخصوصی برای کاهش آلودگی هوای منطقه در نیروگاه نصب شود، اظهار داشت: به گفته تعداد زیادی از کشاورزان آلودگی نیروگاه باعث آثار بدی در آب و هوا و نیز محصولات این منطقه شده است.

وی با اشاره به اینکه بحث های آلودگی هوا توسط نیروگاه از همان ابتدای ایجاد این نیروگاه به گوش می رسید، ادامه داد: هنوز سازمان خاصی همچون جهاد کشاورزی و محیط زیست این تاثیر آلودگی نیروگاه بر محصولات کشاورزی را تایید نکرده است.

عدم استفاده از سیستم مهارکننده آلاینده‌ها در خروجی نیروگاه مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از عدم استفاده از سیستم مهارکننده آلاینده‌ها در خروجی نیروگاه انتقاد کرد و گفت: الاینده های منوکسید گوگرد این نیروگاه باعث تشدید آلاینده ها در هوا شده است و این ترکیبات به همراه خاکستر و گوگرد بدون هیچگونه مانعی به فضای بیرون از نیروگاه منتشر می شود.

حمید قاسمی با بیان اینکه این نیروگاه از سوخت مازوت به جای گاز استفاده می کند، گفت: درصورت استفاده از گاز طبیعی به جای مازوت و همچنین استفاده از سیستم های فیلتر آلودگی متناسب با خروجی این مشکل برطرف می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه وجود مقادیر زیادی از آلاینده ها در خروجی نیروگاه در هرشبانه روز باعث آلودگی و تاثیرات زیست محیطی می شود، ادامه داد: موضوع تشدید آلودگی هوا توسط آلاینده های نیروگاه و اختصاص گاز طبیعی به این واحدها چندوقتی است که دردست پیگیری است و برای همین با شرکت گاز استان، استانداری و وزرای نفت و نیرو مکاتباتی انجام داده‌ایم.

باهمه این اوصاف و باتوجه به اینکه چندروزی است که فصل سرد سال آغاز شده و احتمال وارونگی هوا و تشدید آلودگی هوای تبریز و سایر شهرهای اطراف این نیروگاه به‌شدت وجود دارد، انتظار این می‌رود که باهمت جمعی مسئولان استانی و نیز مدیران این نیروگاه شاهد استفاده مجدد سوخت گاز طبیعی به جای مازوت بعد از چندین سال در نیروگاه تبریز باشیم و به این طریق تاحدی با افزایش آلودگی هوا در زمستان پیش رو، مقابله شود.

مهر.