مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی از پایش مستمر منابع زیست‌بوم حوزه دریاچه ارومیه شامل آب، اقلیم، اراضی، پوشش گیاهی و حیات جانوری در مرکز هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه ارومیه خبر داد.

خلیل ساعی در اولین جلسه مرکز هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه ارومیه در تبریز اظهارکرد: مرکز آینده‌پژوهی در راستای تحقق‌ اهداف‌ و سیاست‌های‌ سازمان حفاظت محیط‌زیست، به تصویب کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه رسیده و توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی، در زمین اهدایی شرکت شهرک‌های صنعتی استان در محل شهرک فن‌آوری خودرو در زمینی به مساحت 1250 مترمربع و در چهار طبقه با سه آزمایشگاه مجزا ساخته شده است.

وی ادامه داد: در این مرکز پایش مستمر منابع زیست‌بوم شامل آب، اقلیم، اراضی، پوشش گیاهی و حیات جانوری انجام خواهد شد.

وی هدف از ایجاد این مرکز را بهره‌وری بیشتر از امکانات و دستاوردهای پژوهشی و کاربردی کردن فعالیت‌های این حوزه، پایش مخاطرات طبیعی و پژوهش و ارتقای دانش و آگاهی در خصوص دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: مرکز هماهنگی، پایش و آینده‌پژوهی دریاچه ارومیه در هفته‌های آتی اهداف و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت خود را تبیین و با تعریف چارت فعالیت‌ها و همکاری نخبگان و اساتید دانشگاهی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

شاهرخ حسنعلیزاده از اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه استان نیز به ارائه ی مقدمه‌ای از کلیت برنامه‌های مرکز به شرح و تفصیل موارد مذکور پرداخت و گفت: سر کار خانم دکتر ابتکار چندین بار پیگیر قضایا بوده‌اند و با تعامل بین شهرستان‌های حوضه آبریز توانستند این مرکز را تثبیت کنند که تاکنون بر اساس تفاهم‌نامه دانشگاه تبریز با محوریت مانیتورینگ دریاچه ارومیه و عکس‌های ماهواره‌ای توانستیم قدم‌های مثبتی برداریم.

وی از تاسیس ایستگاه‌های سینوپتیک جدید در استان خبر داد و گفت: با اهتمام اداره کل هواشناسی استان به زودی در شهرستان‌های عجب‌شیر، شرفخانه، بناب و خسرو شاه ایستگاه‌های سینوپتیکی که از کامل‌ترین نوع ایستگاه‌های هواشناسی هستند و می‌توانند ساعت به ساعت یا هر ساعت یک بار حدود 20 پارامتر جوی را دیده‌بانی و اطلاعات را مخابره می‌کنند، تاسیس خواهد شد.

حسنعلیزاده اظهارکرد: این ایستگاه‌ها وظیفه مانیتورینگ، پیش‌بینی و پایش ذرات معلق و آلودگی‌های هوایی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را دارند و اطلاعات آنها در صورت نیاز می‌تواند در اختیار تمامی دستگاه‌های اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گیرد.

ایسنا.