استفاده از مازوت در نیروگاه‌های تبریز و بناب توجیه زیست‌محیطی ندارد

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: استفاده از مازوت در نیروگاه‌های تبریز و بناب توجیه زیست‌محیطی ندارد.

به گزارش بناب نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، رضا مسعودی‌فر در سومین نشست کمیته پیشگیری از جرایم زیست محیطی، اظهار داشت: ارتقای فرهنگ عمومی در خصوص حفاظت از محیط زیست وظیفه تمام نهادها و سازمان‌ها است و در این زمینه پس از اخطار سازمان محیط زیست به منابع آلوده کننده هوا، اقدام بعدی تشکیل پرونده قضایی خواهد بود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی بر ضرورت پیشگیری از جرایم علیه محیط زیست تأکید کرد و گفت: در تولید انرژی سلامت عمومی مردم از اهمیت و ارزش بسیار وسیعی برخوردار است و باید در این خصوص حساسیت‌های لازمه وجود داشته باشد.

مسعودی‌فر اظهار داشت: نتیجه استفاده از مازوت، تهدید علیه بهداشت عمومی و محیط زیست است.

در نشست کمیته پیشگیری از جرایم زیست محیطی آذربایجان شرقی، تکلیف سازمان محیط زیست مبنی بر اخطار به منابع آلوده کننده هوا اعم از نیروگاه ها، پالایشگاه‌ها و کارخانجات، فرصت سه ماهه به شهرداری تبریز در خصوص رفع آلودگی ناشی از تردد اتوبوس‌های دودزا، جلوگیری از تردد خودروهای آلوده کننده هوا توسط پلیس راهور، توزیع گازوئیل غیراستاندارد، کنترل و نظارت بر مراکز معاینه فنی خودروها و بحث سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص نحوه اقدام راجع به تکلیف مقرر در ماده 19 قانون جلوگیری از آلودگی هوا مبنی بر ایجاد 10 درصد فضای سبز در محوطه کارخانجات بررسی شد.

نیروگاه حرارتی تبریز در کیلومتر 16 جاده تبریز ـ آذرشهر واقع شده که بخش هایی از آن در سال 1357 آغاز به فعالیت کرد و به سال 1365 نیز واحدهایی دیگر آن وارد مدار تولید شد.

نیروگاه حرارتی تبریز با وجود اینکه در قسمت‌هایی از سوخت گاز طبیعی بهره می‌برد اما سوخت مازوت آن باعث شده طی سال‌های اخیر یکی از واحدهای آلاینده هوای تبریز به شمار رود.

نیروگاه حرارتی شهر بناب نیز در کیلومتر هفت جاده بناب – تبریز واقع شده و سوخت اصلی آن هرچند گاز طبیعی است اما سوخت پشتیبان آن مازوت است که باعث آلودگی هوا می‌شود.