مجوز انتشار 40 نشریه جدید محلی در آذربایجان‌شرقی صادر می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: به زودی مجوز انتشار 40 نشریه جدید محلی در استان صادر می‌شود و تعداد نشریات استان به حدود 160 نشریه خواهد رسید.

علی داننده ظهر امروز در نشست صمیمی فعالان فرهنگی و هنری شهرستان بناب از فعالیت 120 نشریه محلی در حال حاضر در آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: به زودی مجوز انتشار 40 نشریه جدید محلی در استان صادر می‌شود و تعداد نشریات استان به حدود 160 نشریه خواهد رسید.

وی اظهار داشت: با وجود تنوع و تعداد بالای نشریات در استان، آرام‌ترین و منطقی‌ترین فضا را در مطبوعات استان شاهد هستیم.

داننده سپس کل اعتبارات فرهنگی استان را 314 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: با جذب همین مقدار مبلغ از ردیف‌های دیگر، رقم بودجه فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی در سال حدود 600 میلیون تومان است.

وی به خدمات دولت نهم و دهم در بخش فرهنگ اشاره کرد و گفت: تمام مجتمع‌های فرهنگی استان در این دولت به بهره‌برداری رسیده‌اند و چارت سازمانی ادارات ارشاد نیز در زمان این دولت تحقق یافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی همچنین از اخذ مجوز لازم برای جذب و استخدام 43 نفر نیروی جدید طی سال‌جاری در استان خبر داد و افزود: تعداد کانون‌های فعال استان از 188 کانون به بیش از 600 کانون افزایش یافته است.

وی گفت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در 25 درصد مساجد کل کشور باید کانون‌های مساجد راه‌اندازی شود.

داننده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سالانه 800 میلیون ریال اعتبار به منظور چاپ کتاب در سطح استان اختصاص می‌یابد.

وی تقویت نیروی انسانی فعال در حوزه فرهنگ و هنر در استان را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: این اداره کل از تولید آثار فاخر فرهنگی و هنری در تمام حوزه‌ها حمایت می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: این اداره کل به عنوان محور دستگاه‌های فرهنگی استان در کنار انجام فعالیت‌های فرهنگی تلاش می‌کند با حمایت از تولید آثار فاخر فرهنگی، هنری الگوسازی را به عنوان شاکله اصلی فعالیتش مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه یکی از زیرساخت‌های تئاتر تولید متون بومی است، از هنرمندان عرصه موسیقی نیز خواست تا به جای پرداختن به اجراهای عمومی، به تولید موسیقی و الگوسازی در این بخش بپردازند.

داننده در ادامه سخنان خود تولید نوار صوتی و تصویری ترتیل قرآن کریم با صدای استاد زارعان را از دیگر برنامه‌های شاخص ارشاد اسلامی در این استان نام برد و از استقبال یکی از مجموعه‌های قرآنی قم برای توزیع بین‌المللی این اثر ارزشمند خبر داد.

وی همچنین آمادگی خود را برای برگزاری بزرگداشت‌های بزرگان این شهر و نیز حمایت از مورخینی که می‌توانند تاریخ انقلاب شهرستان بناب را به تحریر درآورند، اعلام کرد.

در این نشست فرماندار بناب نیز با اشاره به فعالیت‌های خوب کانون‌های مساجد، تقویت و توسعه این کانون‌ها را برای رشد و ارتقای فکری جوانان میسر دانست و بر تجهیز و تقویت کانون‌ها تأکید کرد.

سعید برقی با اشاره به اینکه در جریان دور سوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور از 11 کتابخانه عمومی به استان 2 مورد به شهرستان بناب مربوط می‌شد، افزود: علیرغم تهیه زمین مورد نیاز، هنوز از آغاز اجرای این پروژه‌ها در این شهرستان خبری نیست.

قبل از اظهارات مسئولین تعدادی از مسئولین کانون‌های مساجد و همچنین هنرمندان با اشاره به مشکلات صنفی خود، از عدم توجه به کانون‌های مساجد، اعمال تبعیض در اختصاص اعتبارات فرهنگی برای گروه‌های هنری شهرستان، عدم جذب و بکارگیری فارغ‌التحصیلان تئاتر توسط ارشاد اسلامی استان، عدم تأسیس انجمن موسیقی، عدم توجه برخی مسئولین به خواسته‌ها و مطالبات هنرمندان، عدم توجه کافی به انجمن نمایش و تئاتر شهرستان و وجود خلاء مدیریتی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بناب انتقاد کرده و خواستار توجه جدی از سوی مسئولین امر شدند.