آغاز همکاری‌های برقی ایران-روسیه؛ 5 واحد نیروگاهی در بناب و تبریز ساخته می شود

با توافق ایران و شرکت آلنكور روسيه، یک واحد جدید ۵۰۰ مگاواتی در نیروگاه زرند کرمان به عنوان اولین نیروگاه زغال‌سنگ‌سوز کشور طراحی و احداث می شود.

به گزارش بناب نیوز، همزمان با آغاز مذاکرات ایران با شرکت‌های نیروگاه ساز آلمانی و ایتالیایی، یک شرکت روسی فعالیت‌های برقی خود در ایران را به صورت چراغ خاموش آغاز کرد.

بر این اساس با توافق شرکت توانیر ایران و آلنكور روسيه، یک واحد جدید ۵۰۰ مگاواتی در نیروگاه زرند کرمان به عنوان اولین نیروگاه زغال‌سنگ‌سوز کشور طراحی و احداث می شود.

از این رو کارشناسان شرکت آلنكور روسيه هفته جاری از نیروگاه زرند به یکی از نیروگاه‌های قدیمی و اولین نیروگاه ذغال‌سنگ‌سوز کشور بازدید کردند.

وزارت نیرو با انتشار گزارش کوتاهی، اعلام کرد: هدف از بازديد کارشناسان مالی و فنی این شرکت روسی، سنجش امكانات نيروگاه زرند در زمينه آب، زمين، نيروي انساني متخصص، خطوط انتقال نيرو و همچنين بررسي امكانات سوخت‌رساني و ساير امكانات فني موجود در منطقه به منظور ساخت يك بلوك سيكل تركيبي به قدرت ۵۰۰ مگاوات بود.

سيدعليرضا جعفري معاون مهندسي و برنامه‌ريزي نيروگاه حرارتي زرند هم با بیان اینکه نیروگاه زرند یکی از نیروگاه‌های قدیمی کشور، اولین نیروگاه با طراحي ذغال‌سنگ‌سوز ایران و اولین نیروگاه حرارتی بخاری در منطقه جنوب شرق ایران است، گفت: احداث یک واحد جدید ۵۰۰ مگاواتی در این نیروگاه با مشارکت شرکت روسی آلنكور منجر به افزایش پایداری شبکه تولید و انتقال برق در جنوب شرق کشور خواهد شد.

به گزارش مهر، ایران و روسیه اردیبهشت ماه سال گذشته تفاهم نامه‌ای به‌منظور توسعه همکاری‌ها در صنایع برق امضا کردند که احداث نیروگاه و تاسیسات برقی، ارائه خدمات، تبادل انرژی و برق از مهمتری محورهای این نشست مشترک بوده است.

بر این اساس پس از توافق مقدماتی تهران- مسکو برای امضای قراردادی ۱۰ میلیارد دلاری و احتمال تهار نفت خام و برق بین دو کشور، اولین دور مذاکرات بین شرکت تكنوپروم روسيه و توانیر ایران تیر ماه سال گذشته در تبریز انجام شد.

در همین حال، سرگئي ريژوف معاون اجرايي مدير كل شرکت تكنوپروم روسيه سال گذشته در حاشیه بازدید از نیروگاه‌های برق استان آذربایجان شرقی با اشاره به احداث نيروگاه‌هاي ۲۱۰۰ مگاواتي رامين اهواز و نيروگاه ۱۶۰۰ مگاواتي شهيد منتظري اصفهان توسط این شرکت روسی، گفت: روسيه براي احداث ۱۷۲۵ مگاوات نيروگاه جديد در استان آذربايجان شرقی آمادگی دارد.

این مقام روس با تاکید بر اینکه در صورت به نتيجه رسيدن مذاكرات، اين ۵ واحد نيروگاهي در كنار نيروگاه‌هاي برق سهند بناب و تبريز ساخته خواهد شد، تصریح کرد: استان آذربايجان جزو يكي از مناطق در حال توسعه از نظر صنعتي ايران بوده و از این رو افزايش واحدهاي توليد برق در اين استان ضروری به نظر می رسد.

سرگئي ريژوف، صنعت برق ايران را در زمينه توليد و احداث تجهيزات نيروگاهي، به عنوان يكي از كشورهاي پيشرو در منطقه خاورمیانه عنوان کرد و افزود: تكنوپروم روسيه برای احداث نيروگاه‌هاي برق سيكل تركيبي، بخاري، ژئوترمال، واحدهاي كوچك و تامين قطعات يدكي صنایع برقی آمادگی دارد.

مهر.