آغاز بکار سومین همایش ملی تاریخ ریاضی ایران در دانشگاه بناب

سومین همایش ملی تاریخ ریاضی ایران با حضور اندیشمندانی از داخل و خارج کشور در دانشگاه بناب آغاز بکار کرد.

در این همایش علمی و پژوهشی كه محققان و پژوهشگران علم ریاضی از دانشگاه های كشور و دانشمندانی از كشور های تاجیكستان، جمهوری آذربایجان و تركیه به مدت دو روز شركت دارند، رییس دانشگاه بناب گفت: كشور ایران با داشتن بزرگان علوم ریاضی همچون خیام، ابوریحان بیرونی و خوارزمی باید در این زمینه پیشتاز باشد.

قربانعلی حقیقت دوست همچنین خواستار تاسیس یك پژوهشكده تاریخ ریاضی ایران دراستان آذربایجان شرقی برای معرفی و گسترش تاریخ غنی ریاضی ایران شد.

وی افزود: ایجاد رشته تحصیلی تاریخ ریاضی در مقطع كارشناسی ارشد و همچنین افزایش میزان پایان نامه ها و طرح های پژوهشی دانشگاهیان در این زمینه ضروری است.

دبیر علمی این همایش نیز در حاشیه این همایش به خبرنگاران گفت: باتوجه به قدمت علم ریاضی در كشور ایران و لزوم آشنایی با دانشمندان این رشته، لزوم ارایه و تبیین آخرین یافته های محققان و دانشمندان علم ریاضی ضروری به نظر می رسد.

سیدحمیدرضا مراثی افزود: اگر تاریخ ریاضی مورد بررسی منطقی قرار گیرد مشخص می شود كه علاوه بر دانشمندان مشهور این رشته، عموم مردم هم به نوعی در طول تاریخ به تقویت و معرفی این علم كمك كرده اند.

وی تعداد مقالات ارایه شده به دبیرخانه این همایش نسبت به دو همایش قبلی را بیشتر اعلام كرد و گفت: از مقالات و آثار علمی و پژوهشی رسیده به دبیرخانه همایش هشت مقاله برتر برای ارایه بصورت سخنرانی 40دقیقه ای، 13مقاله برای ارایه به صورت سخنرانی 10دقیقه ای و 10مقاله برای ارایه به صورت پوستر برگزیده شد.

به گفته مراثی بازدید از مراكزعلمی و تاریخی منطقه، برگزاری میزگردها و كارگاه های علمی و همچنین برپایی نمایشگاهی از كتاب های جدید تاریخ ریاضی ایران از برنامه های جنبی این همایش است.

این همایش تا عصر امروز /جمعه/ ادامه دارد.