اجرای 14 هزار و 700 طرح هادی در روستاهای کشور/ صدور 2.9 میلیون سند

معاون امور عمران روستایی بنیاد مسکن از اجرای 14 هزار و 700 طرح هادی در روستاهای کشور خبر داد و گفت: تاکنون در سطح کشور برای دو میلیون و 900 هزار واحد مسکونی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک سند مالکیت صادر شده است.

 به گزارش بناب نیوز، محمدرضا شاملو در حاشیه بازدید از طرح‌های عمران روستایی در جمع دهیاران شهرستان بناب اظهار داشت: با سنددار شدن املاک روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت زمینه ماندگاری روستاییان و راحتی آنها برای دریافت تسهیلات ویژه در عمران و آبادانی مناطق روستایی فراهم آمده است.

وی با اشاره به خدمات زیربنایی صورت گرفته در دو دهه اخیر در امورات زیربنایی روستاها تصریح کرد: با عنایت مجلس شورای اسلامی 8 درصد اعتبارات عمرانی استان‌ها به اجرای طرح‌های روستایی اختصاص یافته که در برنامه چهارم و پنجم شاهد جهش خوبی در توسعه عمران روستایی بودیم.

معاون امور عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: شاخص برخورداری طرح‌های هادی در ابتدای برنامه چهارم بیش از 30 درصد بود که این برخورداری امروز از مرز 91 درصد گذشته است.

وی اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال این رقم به 95 درصد افزایش یابد.

شاملو سپس از اجرای 14 هزار و 700 طرح هادی در روستاهای کشور خبر داد و گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اعتبارات عمرانی بنیاد مسکن در سال‌جاری یک هزار و 200 میلیارد تومان بود اما میزان تخصیص‌ها بسیار پایین است.

به گفته این مقام ارشد دولتی، تاکنون بیش از یک میلیون و 800 هزار مسکن روستایی از تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی استفاده کرده‌اند و نزدیک به یک و نیم میلیون نفر نیز در آنها سکونت یافته‌اند.

شاملو با تأکید بر لزوم توجه به بحث گردشگری برخی روستاها اذعان کرد: رعایت معماری ویژه و حفظ بافت سنتی روستاهای هدف گردشگری و همچنین توجه به مقاوم‌سازی و کاهش آسیب‌ها در حوادث جزو اولویت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و در برنامه ششم برای توسعه گردشگری در روستاها برنامه داریم.

اجرایی بهسازی در 150 روستای هدف گردشگری در کشور وی افزود: در قالب یک برنامه پنج ساله حداقل در 150 روستای هدف گردشگری عملیات اجرای بهسازی و توسعه صورت می‌گیرد و هم اکنون مطالعات لازم برای انجام این کار در تعدادی از این روستاها آغاز شده است.

معاون امور عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: وضعیت خدمات ارائه شده در روستاهای آذربایجان‌شرقی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نسبت به سال‌های گذشته ارتقاء یافته و خیز خوبی برداشته شده است و تا پایان سال‌جاری نیز طرح‌‌های هادی روستاهای بالای 20 خانوار تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

شاملو در ادامه سخنان خود تصریح کرد: برای اجرای طرح‌های عمرانی در روستاها بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که پیش‌بینی می‌شود یک سوم این میزان تخصیص یابد.

وی همچنین توجه دولت یازدهم به اجرای طرح‌های مقاوم‌سازی را یادآور شد و گفت: تصمیم‌گیری‌های خوبی به منظور توسعه روستاها صورت گرفته و شاهد اجرای بسیاری از طرح‌ها هستیم.

معاون امور عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از همکاری‌های شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران در خصوص اجرای طرح‌های روستایی گفت: قطعاً اجرای طرح‌های عمرانی روستایی با مشارکت مردم قابل تحقق است.

شاملو اظهار کرد: امسال در استان آذربایجان‌شرقی بازنگری طرح‌های هادی روستایی آغاز شده و کار بازنگری در 11 روستای شهرستان بناب نیز در اولویت کاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

وی از اعضای شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران خواست اجازه ندهند خارج از محدوده روستا ساخت و سازهایی انجام شود.

شاملو با اذعان به اینکه در برخورد با منابع طبیعی و آب و خاک گاهاً بد عمل کرده‌ایم؛ گفت: اگر می‌خواهیم نسل‌های آتی قضاوت خوبی نسبت به ما داشته باشند بایستی در حفظ منابع ملی تلاش مضاعفی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اخیراً قانونی در این ارتباط در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسیده که بسیار سخت‌گیرانه است و با اجرای این قانون شرایط بسیار سخت خواهد بود.

معاون امور عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خاتمه سخنان خود در مورد اختصاص اعتبارات عمرانی و نیز اختصاص سهمیه قیر رایگان به روستاهای بناب قول مساعد داد و از مسئولان مربوطه خواست سعی کنند با رعایت اصول فنی طرحها را در روستاها اجرا کنند.

فارس .