بررسی مشکلات توسعه شهرک صنعتی و ایجاد ساختمان گمرک در بناب

مشکلات توسعه صد هکتاری شهرک صنعتی بناب و احداث ساختمان گمرک این شهرستان با حضور مدیر کل گمرکات استان و مدیر شرکتهای صنعتی استان بررسی شد .

به گزارش بناب نیوز، مدیر شرکتهای صنعتی استان از وجود مشکل واگذاری زمین در شهرکهای تقاضا محور خبر داد و افزود : متاسفانه در شرکتهایی که با تقاضای واگذاری زمین مواجه هستیم نمی توانیم زمین برای سرمایه گذاران واگذار کنیم و نتوانسته ایم این مشکل را حل کنیم .

نیرومند با اشاره به اینکه 80 درصد صنایع استان در اطراف تبریز متمرکز می باشد گفت : استقرار صنایع بغیر از شهرکهای صنعتی ممنوع است و چند سالی می باشد که در تامین زمین برای سرمایه گذاری با مشکل مواجه هستیم .

وی ضمن تاکید بر ضرورت توسعه شهرک صنعتی بناب گفت : این شهرک دومین شهرک مهم استان میباشد که دستور لازم برای توسعه آن از سوی وزیر صنعت معدن و تجارت صادر گردیده است .

مدیر شهرکهای صنعتی افزود : برای تملک املاک طرح توسعه شهرک صنعتی بناب 80 میلیارد ریال اعتبار نیاز است .

مدیر کل گمرک استان آذر بایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه گفت :بر اساس این قانون در صورت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ، استقرار گمرک در این شهرستان الزامی است و باید بصورت کامل تجهیز شود.

عباس زاده از معافیت حق گمرکی کالاهای ورودی به مناطق ویژه اقتصادی خبر داد و افزود : طبق دستورالعمل این مناطق کالاهای ورودی صرفا ثبت می شوند ولی کالاهایی که به سمت سرزمین اصلی خارج می شوند باید حق گمرکی پرداخت نمایند .

وی خاطر نشان کرد: طبق قانون سازمان جهانی گمرک ، کلیه زیر ساختهای گمرکات استان بصورت سیستمی اداره خواهد شد و فعالیت آنها 24 ساعته خواهد شد.

مدیر گمرکات استان افزود : با حذف تشریفات زاید، صادرات کالا از گمرگات استان روانسازی خواهد شد و بجای مراجعه صادر کنندگان به گمرکات ، مسئولین گمرک به صادر کنندگان مراجعه خواهند نمود.

فرماندار بناب نیز با اشاره به اینکه شرط اولیه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی توسعه شهرک صنعتی می باشد گفت: توسعه شهر صنعتی در 100 هکتار از سال گذشته آغاز شده و برای این منظور 30 هکتار زمین تملک و 70 هکتار دیگر نیز نیازمند اعتبار تملک می باشد .

ولی اله فرج اللهی با تاکید بر توسعه سریع شهرک صنعتی بناب افزود :در شهرک صنعتی بناب از دو سال گذشته زمینی برای واگذاری به سرمایه گذاران وجود ندارد و سرمایه گذاران مجبور به سرمایه گذاری در سایر شهرکهای استان می باشد .

وی همچنین احداث ساختمان گمرک در این شهرستان را ضروری دانست و افزود : از زمان استقرار گمرک در این شهرستان و در یک سال گذشته بیش از 30 هزار تن انواع محصولات به خارج از کشور صادر شده و برای افزایش میزان صادرات احداث ساختمان و انبارهای مورد نیاز در شهرک صنعتی بناب ضروری می باشد .

فرماندار بناب و صاحبان صنایع نیز حل مشکلات معابر ، فاضلاب و دیگر زیر ساختهای شهرکهای صنعتی بناب را خواستار شدند.

پور ملا اقدم - خبرنگار بناب.