بناب سومین تولید کننده تخم مرغ در آذربایجان شرقی

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان‌شرقی با 75 هزار تن تولید، رتبه دوم کشور را با 10 درصد تولید کشور بعد از استان تهران داراست.

جاوید بهروزین ظهر امروز در حاشیه مراسم روز جهانی تخم مرغ در تبریز که با شعار « هر انسان سالم، یک تخم مرغ در روز » که در پیش دبستانی امام جعفرصادق(ع) تبریز برگزار شده بود، اظهار کرد: تخم مرغ با دارا بودن اسیدهای آمینه ضروری، از نظر ارزش و کیفیت پروتئین در مقایسه با گوشت، حبوبات و لبنیات از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است و این محصول با 13 نوع ویتامین و مواد معدنی ضروری به ویژه ویتامین‌های A ، D و عناصر ید و فسفر و با داشتن اسیدهای چرب از نوع غیر اشباع که در افزایش کلسترول خون تأثیری ندارد.

وی با بیان اینکه این مراسم سومین سال خود را تجربه می‌کند، افزود: در سال‌جاری نیز با هدف ترویج مصرف تخم مرغ و اهتمام به عرضه محصول سالم، در تلاش هستیم شعار « هر انسان سالم، یک تخم مرغ در روز » عملیاتی شود.

بهروزین با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی با 75 هزار تن تولید، رتبه دوم کشور را با 10 درصد تولید کشور بعد از استان تهران داراست، افزود: تخم مرغ کامل‌ترین، فراوان‌ترین و ارزان‌ترین غذای پروتئینی در کشور است که امیدواریم با انجام آموزش‌ها و حمایت‌های لازم از این صنعت بتوانیم به مصرف حدود 365 عدد در سال که همان یک تخم مرغ در هر روز از سال است برسیم.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که با ترویج فرهنگ مصرف تخم مرغ، سرانه مصرف تخم مرغ در کشور را به سرانه 20 کیلو در سال، معادل سرانه مصرف کشورهای پیشرفته نظیر ژاپن و دانمارک برسانیم.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان از جایگاه دهم ایران در تولید تخم ‌مرغ خبر داد و گفت: رتبه ایران در تولید تخم مرغ در سال دو هزار میلادی در رده پانزدهم و در سال 2009 در رده دوازدهم قرار داشت و این رده در سال 2012 به رتبه دهم ارتقا یافته است.

وی با اشاره به اینکه مصرف کنندگان باید تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز مجاز که مبادرت به نگهداری تخم مرغ در یخچال می‌کنند تهیه کنند، افزود: شهروندان ترجیحاً نسبت به خریداری تخم مرغ بسته بندی شده از واحدهای مجاز که دارای پروانه بهداشتی هستند اقدام کرده و در صورت خرید تخم مرغ غیر بسته‌بندی شده از تاریخ تولید و تازه بودن آن مطمئن شوند.

بهروزین با اشاره به اینکه مصرف کنندگان باید از خوردن تخم مرغ خام و نیم پخته، شکسته، ترکدار، کثیف و زرده مخلوط به سفیده اجتناب کنند، گفت: مصرف تخم مرغ از هشت ماهگی در کودکان به ویژه اطفال و نوجوانان در حال رشد، زنان باردار و شیرده، ورزشکاران و در دوران پس از بیماری به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان مراغه با 56 واحد مرغ تخمگذار فعال بیشترین تولیدکننده تخم مرغ در استان است، افزود: شهرستان‌های تبریز و بناب به ترتیب با 36 و 26 واحد مرغ تخمگذار فعال، رتبه‌های دوم و سوم را در آذربایجان‌شرقی به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه این استان دارای 336 واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت 9 میلیون و 200 هزار و 336 قطعه است، گفت: از این تعداد، 198 واحد با مجموع 6 میلیون و 558 هزار و 620 قطعه فعال هستند.