پرهیز ار مبالغه در مجالس عزا و ترحیم از سوی مداحان

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بناب از مداحان و عشرخوانان این شهرستان خواست تا از قرآن فاصله نگیرند و از مبالغه‌گویی پرهیز کنند.

حجت‌الاسلام رسول یگانه شامگاه امروز در گردهمایی مداحان و عشرخوانان شهرستان بناب با بیان اینکه مداحان و عشرخوانان باید در اداره مجالس الگو باشند، اظهار کرد: عشرخوانان باید ضمن انس با قرآن و اهل بیت (ع) به برپایی نماز اول وقت در مجالس اهتمام کنند.

وی ضمن تأکید بر پرهیز عشرخوانان از مبالغه‌گویی در مجالس اذعان کرد: مداحان و عشرخوانان باید شأن اهل بیت (ع) را در مجالس خود حفظ کنند.

رئیس شورای هیئات مذهبی شهرستان بناب نیز در این همایش از مداحان و عشرخوانان خواست سعی کنند در مراسم عزا و تعزیه از استفاده از برخی القاب پرهیز کنند.

حجت‌الاسلام اصغر فعال‌آذر افزود: متأسفانه در مجالس ترحیم ما به جای اینکه از آلام و مصیبت خانواده عزادار بکاهیم، در عوض به آلام و مصیبت صاحب عزا نیز می‌افزاییم.

وی با بیان اینکه شعرها و نوحه‌های مداحان ما باید دارای پیام باشد از مداحان و عشرخوانان خواست تا معارف الهی را به صورت هنرمندانه به مردم انتقال دهند.

در ادامه این گردهمایی رئیس کانون مداحان شهرستان بناب از اخذ آزمون از عشرخوانان از سوی کانون مداحان کشور با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و گفت: در صورت کسب امتیاز لازم به عشرخوانان کارت مجوز فعالیت صادر خواهد شد.

اصغر نیک‌خصال از عشرخوانان خواست تا در مجالس ترحیم صرفاً به قرائت قرآن اکتفا کنند و از تعریف و تمجید افراد حاضر در مجلس جداً پرهیز کنند.

وی از عملکرد برخی عشرخوانان که در مجالس به تعریف و تمجید افراد می‌پردازند، به عنوان آفت و آسیب بزرگ به جامعه مداحان نام برد و خواستار پرهیز از اینگونه رفتارها در مجالس ترحیم شهرستان شد.

در این گردهمایی که به منظور آسیب‌شناسی وظایف خطیر مداحان و عشرخوانان ترتیب یافته بود، شرکت کنندگان در اظهارنظرهای خود به علل و عوامل این موضوع پرداختند.

در این نشست همچنین مقرر شد به دنبال تصویب این پیشنهاد در شورای فرهنگ عمومی شهرستان به هیئت امنای تمام مساجد اطلاع داده شود که از این به بعد در برگزاری مجالس ترحیم فقط به قرائت قرآن پرداخته و مداحان و عشرخوانان از ذکر نام افراد شرکت کننده در این مجالس خودداری خواهند کرد.

متأسفانه اخیراً در اکثریت مجالس ترحیم و عزا درسطح شهرستان بناب رسم شده که مداحان و عشرخوانان به جای قرائت قرآن و هدیه ثواب آن به روح درگذشتگان، بیشتر اوقات مجلس را به تعریف و تمجید حاضران و شرکت کنندگان درمراسم عزا اختصاص می‌دهند که امیدواریم شاهد برچیده شدن این فرهنگ غلط در منطقه باشیم.