انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بناب رتبه برتر استان را کسب کرد

فرماندار شهرستان بناب از کسب رتبه برتر انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان در سطح استان خبر داد.

سعید برقی بعد از ظهر امروز در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی بناب و آیین تجلیل از خادمان نمونه کتاب و کتابخوانی این شهرستان با اعلام این خبر افزود: انجمن کتابخانه های عمومی بناب برای چندین سال متوالی توانست عنوان برتر را دربین انجمنهای استان به خوداختصاص دهد.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی بناب همچنین از کسب رتبه برتر کتابخانه عمومی شهریار بناب در بین کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی خبرداد و گفت: بر اساس ارزیابی نهاد کتابخانه های عمومی کشور،کتابخانه عمومی شهریاربناب توانست عنوان کتابخانه نمونه استانی را در بین 102 کتابخانه عمومی 29 شهرستان آذربایجان شرقی کسب کند.

به گفته برقی کتابخانه عمومی کوثر بناب هم از درجه سازمانی شش به درجه پنج ارتقاء یافته و بر همین اساس یک نفر در این کتابخانه استخدام شد.

وی در ادامه سخنان خود از ضعف فرهنگ سازی بعنوان دغدغه اصلی کتاب و کتابخوانی نام برد و از اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان و شهروندان فرهنگ دوست و کتابخوان خواست تا برای جبران خلاء فرهنگ سازی در این زمینه تلاش کنند.

برقی سپس از اداره اوقاف و امورخیریه بناب بعنوان دستگاه تأثیرگذار در ترویج فرهنگ کتابخوانی در مساجد نام برد و از مسئول این اداره خواست تا هیئت امنای مساجدی را که با افکار و روشهای سنتی حرکت کرده و مانع اجرای فعالیتهای فرهنگی و کتابخوانی در مساجد می شوند، برکنار کند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی و دینی است، اما متأسفانه اداره اوقاف و امورخیریه بناب تا امروز نتوانسته ترکیب هیئت امنای مساجد را با اهداف فرهنگی نظام همسو کند.

فرماندار بناب رئیس اداره اوقاف و امورخیریه بناب را همچنین موظف کرد تا با تغییر ترکیب قدیمی هیئت امنای مساجد و استفاده از نیروهای خوش فکر و جوان درآنها، زمینه را برای توسعه فعالیتهای کتابخوانی و راه اندازی کتابخانه در مساجد فراهم کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود بر نقش مهم انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بناب در فرهنگ سازی و عملیاتی کردن سیاستهای این مقوله درجامعه اشاره کرد و گفت: اعضای این انجمن و دستگاههای اجرایی تأثیرگذار فرهنگی شهرستان باید از خود جدیت بیشتری نشان دهند.

بیش از 88 هزار نفر به کتابخانه های بناب مراجعه کردند درادامه این جلسه که درآستانه هفته کتاب و بمنظور تجلیل از خادمان نمونه کتاب و کتابخوانی تشکیل شده بود؛ مسئول کتابخانه های عمومی شهرستان بناب نیز با ارائه گزارشی از فعالیتهای سه ماهه کتابخانه های عمومی بناب گفت: در مدت سه ماهه تیر، مرداد و شهریور 88 هزار و 819 نفر به دو کتابخانه عمومی شهریار و کوثر مراجعه و 63 هزار و 288 جلد کتاب به امانت گرفته اند.

میر سردار مرندی تعداد اعضای فعال کتابخانه های عمومی بناب را پنج هزار و 554 نفراعلام کرد و گفت: هم اکنون 46 هزار و 357 جلد انواع کتاب در کتابخانه های عمومی بناب موجود است که نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش دارد.

وی از پیوستن کتابخانه های عمومی بناب به شبکه سراسری مدیریت کتابخانه های عمومی کشور خبرداد و گفت: از این پس تمامی اعضا می توانند در هر زمان و مکانی از طریق ارتباط با این شبکه بصورت آنلاین کارهای خود را انجام دهند.

مرندی در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود فضای فیزیکی کتابخانه عمومی در بناب هم اشاره کرد و اظهار داشت: براساس تعداد جمعیت تاکنون باید در بناب پنج باب کتابخانه وجود داشت که متأسفانه به علت تأمین نشدن اعتبارات لازم تا امروز فقط دو باب کتابخانه دایر شده است.

مسئول اداره کتابخانه های عمومی بناب همچنین از پذیرش عضویت رایگان علاقمندان در کتابخانه های عمومی بناب در هفته کتاب امسال خبرداد و گفت: در طول این هفته برنامه های مختلفی از جمله نمایشگاه تازه های کتاب، جلسات نقد کتاب و انواع مسابقات فرهنگی و هنری اجرا خواهد شد.

علیرضا علی اصغری معاون خدمات شهری شهرداری بناب نیز دراین جلسه ازآمادگی شهرداری بناب برای اختصاص مکان مناسب رایگان برای برپایی نمایشگاههای کتاب در سطح شهر خبرداد.

در پایان این جلسه از خادمان نمونه کتاب و کتابخوانی با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل و قدردانی به عمل آمد.