یادداشت / بی‌تدبیری مسوولان و به شماره افتادن نفس بنابی‌ها

به گزارش بناب نیوز، افزایش آلودگی در شهر بناب که بیشتر هم ناشی از ریزگردهاست، بیش از هرچیز دیگری مردم بناب را آزار داده و سلامتی انسان‌ها را تهدید می‌کند.

هوای بناب این روزها وضعیت چندان خوبی ندارد ولی کوچک‌ترین اطلاع‌رسانی و یا اقدامی از سوی مسؤولان در این رابطه صورت نگرفته است.

بنابی‌ها در روزهای اخیر اوقات خوبی را پشت سر نمی‌گذارند و گفته می‌شود شاخص آلایندگی هوا طی روزهای گذشته تا مرز هشدار هم رسیده است و دوباره نفس‌های مردم این شهرستان به خس خس افتاده و سایه سیاه آن بر آسمان این شهرستان پهنه گسترانیده است.

اما با وجود رسیدن وضعیت هوا در این شهرستان به وضعیت هشدار، شاهد مشکل مسؤولان شهرستان در اطلاع‌رسانی به مردم هستیم.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بناب در گفت‌وگویی با تأیید آلایندگی هوای بناب که بیشتر ناشی از ریزگردهاست؛ افزود: در این خصوص تابع اعلام نظر اداره هواشناسی هستیم.

صیاد لطفی تصریح کرد: دستگاه مربوط به سیستم سنجش ریزگردها که قریب به 4 میلیارد ریال هزینه آن است، توسط این اداره خریداری شده و قرار است به زودی از سوی شهرداری در محوطه اداره محیط زیست شهرستان نصب شود.

وی خاطرنشان کرد: با تجهیز و نصب این سیستم و سنجش ریزگردها، هر لحظه شاخص آلایندگی و آلوده بودن هوا در اختیار مردم و شهروندان عزیز قرار خواهد گرفت.

این مدیر دولتی تأکید کرد: در صورت نصب امکانات از سوی شهرداری، اداره حفاظت محیط زیست ظرف یک هفته نسبت به راه‌اندازی آن اقدام  خواهد کرد.

به هر حال، هوای بناب طی چند روز گذشته در وضعیت هشدار قرار گرفته و ذرات آلوده تا امروز در هوا معلق هستند. ذراتی که می‌توانند تأثری جبران‌ناپذیری در سلامتی شهروندان بنابی داشته باشند.

در این میان نقش اطلاع‌رسانی دستگاه‌های ذیربط برای جلوگیری از خسارات جبران‌ناپذیر آلودگی هوا مسئله‌ای است که نیاز به آن جدی است و به نظر مسؤولان محترم استانی باید با بررسی وضعیت آلایندگی شهرستان‌ها صرفاً در ارائه گزارش و آمار به وضعیت و شرایط حاکم بر مرکز استان توجه نکرده و کل مردم شهرهای استان را در نظر بگیرند.

این در حالی است که اطلاع‌رسانی به موقع از سوی مسؤولان باعث می‌شود تا علاوه بر حفظ سلامتی مردم، جلوی هزینه‌های درمانی ناشی از آلودگی هوا که بر مردم و دولت تحمیل می‌شود، به مقدار زیادی کاهش یابد.

از این رو مردم امیدوارند مسؤولان برای حل این معضل در کنار برخی اقدامات و ساز و کارهای لازم با اطلاع رسانی به موقع به مردم از میزان صدمات ناشی از این آلایندگی نیز کاسته شود.