نیروگاه کلاس F ایلخچی در کنار نیروگاه سهند بناب احداث می‌شود

به گزارش بناب نیوز و به نقل از تسنیم،  مجید خدابخش در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی که با حضور وزیر نیرو در استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه نشاط سرمایه گذاری در استان داریم اظهار داشت: افرادی در استان داریم که به سرمایه گذاری ادامه می‌دهند ولی باید کمبود برق صنایع و سرمایه گذاران که در سال‌های آینده کمبود تعهدات ما به صنایع به 400 الی 500 مگاوات خواهد رسید، جبران شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نیروگاه هریس تجهیزاتش آماده نصب است ولی مشکلاتی دارد افزود: طرح این نیروگاه متعلق به 15 سال قبل بود ولی امروز آب ندارد و با کمبود آب مواجه است لذا قرار است از پساب تصفیه خانه هریس آب را بگیرد اما این تصفیه خانه هم تا دو سال آینده آماده بهره برداری نیست، ضمن اینکه قراردادش هم با شرکت ملی گاز که با تفاهم وزارت نیرو و وزارت نفت باید نهایی شود، هنوز حل نشده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه نیروگاه ایلخچی که چیت چیان در سال 95 کلنگ زنی کرده‌اند، پس از مطالعه مشخص شد که زمین سست است گفت: قرار شد این نیروگاه به بناب برود ولی نیروگاه سهند هم در لیست واگذاری و فروش قرار دارد اما بخشی از این زمین را خصوصی سازی تفکیک و واگذار نمی‌کند که با 20 لیتر آب و رینگ برق نیروگاه جدید ساختش آغاز شود.

وی با بیان اینکه این نیروگاه جدید با کلاس F است و حتی تجهیزاتش وارد بندرعباس شده و مپنا هم سازنده آن است خاطرنشان کرد: اگر این نیروگاه عملیاتی شود و زمین نیروگاه واگذار شود، در کنار نیروگاه سهند احداث خواهد شد.

خدابخش با اعلام اینکه نیروگاه‌های هریس و بناب نیروگاه‌های سریع دسترس است ابراز داشت: در ارس هم نیروگاه 500 مگاواتی کلنگ زنی شد ولی اتمام آن زمان بر خواهد بود.

وی در ادامه به تنش آبی در میانه و کلیبر اشاره کرد و گفت: در تبریز هم در این لحظه مشکل ندارد ولی در 5 سال آینده با تنش آبی مواجه خواهد بود و باید از اکنون برای 5 سال آینده چاره جویی کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: انتقال 5 مترمکعب در ثانیه آب از زرینه رود به تبریز پیشبینی شده بود که یک خط اجرا شده ولی برای خط دوم آب نیست، لذا باید این 5 مترمکعب در ثانیه را برای پیش نیامدن تنش آبی از مسیر دیگری منتقل کنیم. تنها جای پیشبینی شده، انتقال آب از ارس است که مشکلات خاص خود را دارد. این پروژه مصوبه شورای اقتصاد را دارد و سرمایه گذاری آن، 600 تا 700 میلیون یورویی است که پروژه بسیار مهمی است و علاوه بر تبریز، شهرهای جلفا، مرند، شبستر و صوفیان هم از آن بهره مند می‌شوند اما 35 کیلومتر از ارس آغاز شده و بخش دیگر آن باید اجرایی شود.