حمل و نقل گندم بدون مجوزهای لازم ممنوع است

به گزارش بناب نیوز به نقل از فارس،  امین رفیعی در نشست مشترک شورای حفاظت از منابع آب و کار گروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان بناب اظهار داشت: گندم جزو محصولات استراتژیک است و کسانی اگر بخواهند با خروج این محصول از چرخه مصرف به خارج از کشور در روند توزیع این محصول استراتژیک مشکل بوجود بیاورند، برخورد قانونی بعمل خواهد آمد و عملکرد واحدهای آردسازی شهرستان نیز در این خصوص رصد خواهد شد.

وی سپس با اشاره به افزایش میزان بارش در منطقه اظهار کرد: از اول سال زراعی تا کنون 394 میلی متر بارش صورت گرفته است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 100 میلی متر افزایش بارش نشان می دهد.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بناب اذعان کرد: میزان حجم موجود آب در پشت سد علویان 54 میلیون مترمکعب است که سال قبل در این مدت 42 میلیون مترمکعب بود.

رفیعی با اشاره به استقبال خوب کشاورزان منطقه برای استفاده از آبیاری قطره ای در مزارع و باغات خود تصریح کرد: یک هزار هکتار از اراضی شهرستان توسط کشاورزان به آبیاری قطره‌ای تبدیل شده است و در صورت همکاری و تداوم این امر شاهد کاهش مصرف آب خواهیم بود.

مدیر جهادکشاورزی بناب نیز در این نشست مشترک با اشاره به خرید تضمینی گندم توسط دولت از کشاورزان گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از 36 هزار تن گندم از مزارع بناب برداشت شود.

حسینعلی فتحی خاطرنشان کرد: سال گذشته 21 هزار تن گندم مازاد از کشاورزان شهرستان خریداری شده بود و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود 25 هزار تن گندم از کشاورزان منطقه خریداری شود.

وی اضافه کرد: تمام سیلوهای منطقه پر بوده و هیچ نگرانی از بابت کمبود این محصول استراتژیک وجود ندارد.

رئیس اداره بهره برداری سد علویان و شبکه صوفی چای نیز در این جلسه مشترک طی سخنانی با بیان اینکه سال جاری از سال‌های پر بارش طی سالیان اخیر بوده است؛ افزود: تاکنون بر اساس آمارهای اعلامی بارش در ایستگاه علویان 486 میلی متر است که این رقم در مدت مشابه سال قبل 351 میلی‌متر بود!

شجاعی فر بیان کرد: امسال جزو سال‌های پر بارش است که از سال 1347 تاکنون این بارش در منطقه اتفاق نیفتاده بود.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از وضعیت ذخیره آب در سد علویان تصریح کرد: ورودی آب به مخزن سد علویان 71 میلیون مترمکعب است و پیش‌بینی می‌شود 120 میلیون مترمکعب آب وارد مخزن سد علویان شود. از این رو با رهاسازی قسمتی از آب سد به اراضی کشاورزی منطقه ذخیره موجود آب در سد علویان مدیریت می‌شود.