تعطیلی بازار دواب بناب و حال نزار دامداران

به گزارش بناب نیوز به نقل از ایسنا، شهرستان بناب با داشتن زمین‌های مرغوب کشاورزی و علی‌رغم آن‌که قطب تولید دام و خوراک دام است، از افت قیمت دام زنده و افزایش روز افزون قیمت خوراک و علوفه دام رنج می‌برد و این در حالی است که بازار دواب دامداران بناب علی‌رغم بازگشایی سایر بازارهای دواب منطقه، همچنان به دلیل ناهماهنگی شهرداری و فرمانداری بازگشایی نشده و چالش‌هایی را در این راستا به وجود آورده است.

یکی از دامداران با گلایه از مسئولان شهرستان می‌گوید: تمام اصناف، کسبه و بازارها باز بوده و مردم مشغول فعالیت و تجارت هستند، اما کم مهری و کم کاری بعضی مسئولان شهرستان بازار دواب را همچنان تعطیل کرده است.

وی می‌گوید: این بازار از بزرگ‌ترین بازارهای تجارت دام و علوفه منطقه است که سه روز در طول هفته (روزهای یکشنبه تا سه شنبه) باز بوده و علاوه بر انواع معاملات دام‌های زنده و خوراک دام، برای هزاران نفر از مردم  منطقه  تولید اشتغال کرده و مردم در این بازار به حمل و نقل مسافر و دام و همچنین فروشندگی لباس، مواد غذایی و ابزار آلات و سایر مایحتاج مردم مشغول بودند.

وی افزود: بناب از جمله قطب‌های کشاورزی و دامداری بوده و در دو بخش دامداری صنعتی و سنتی فعالیت دارد و تعطیلی بازار دواب به اقتصاد منطقه خسارت جبران ناپذیری زده است.

یکی از دامداران منطقه نیز می‌گوید: طبیعت این شهرستان در حوزه دامداری و کشاورزی مورد توجه قرار دارد اما با وجود فراوانی دام، هزاران دامدار و کارخانه‌های تولیدی لبنیات خانگی و پاستوریزه درشهرستان، تولیدات دامی در این منطقه مهجور مانده و این موضوع منجر شده تا دام‌ پروران انگیزه خود را برای ادامه فعالیت در این حوزه از دست بدهند.

یکی دیگر از دامداران محلی نیز گفت: تداوم تعطیلی بازار دواب در پی شیوع کرونا ویروس، باعث جولان ظالمانه دلالان دام و علوفه در این منطقه شده و به هر قیمتی که می‌خواهد تجارت کرده و سودهای کلانی به جیب می‌زنند؛ در کنار این دلال بازی‌ها، واحدهای لبنی این شهرستان نیز شیر خام را 20 تا 30 درصد کمتر از نرخ مصوب شورای اقتصاد خریداری می‌کنند و جای تعجب دارد که واحدهای رسیدگی و شبکه دام پزشکی شهرستان هیچ اقدامی برای مقابله با این تخلفات نمی‌کنند.

وی می‌گوید: البته این تنها مشکلات دام پروران نیست و مشکلات دیگری که دامداران با آن دست ‌وپنجه نرم می‌کنند قیمت خرید تضمینی شیر و گوشت دام است که باعث می‌شود تا با چالش‌های اقتصادی برای رونق تولیدات این محصولات مواجه شویم.

یکی از دامداران سنتی بناب با بیان اینکه خرید تضمینی شیر و محصولات لبنی توسط دولت می‌تواند باعث رونق صنعت دامداری در این منطقه شود، گفت: در حال حاضر با وجود ویروس کرونا، عدم خرید محصولات دامی از دامداران خطر ورشکستگی این قشر را افزایش داده است.

وی افزود: تعطیلی بازار دواب می‌تواند سبب کاهش تولید فرآورده‌های لبنی، گوشتی و افزایش بیکاری در این شرایط بحرانی اقتصاد کشور شود، که ما از فرمانداری و سازمان‌هایی نظیر دامپزشکی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، شبکه بهداشت انتظار داریم با توجه به حساسیت موضوع اهمیت مسئله را درک کرده و رصد لازم را انجام دهند.

یک دامدار دیگر نیز افزود: این موارد را در کنار شیوع روزافزون انواع بیماری‌های دامی نظیر تب مالت بگذارید، همه‌ این موارد دست‌به‌دست هم می‌دهد تا دامداران رمقی به ادامه فعالیت نداشته باشند.

دامدار دیگری نیز می‌گوید: شهرداری با اجاره دادن بازار دواب به پیمانکار از این بازار کسب درآمد می‌کند و این در حالی است که حتی به اندازه سود یک ماه خود نیز برای ایجاد امکانات رفاهی در این بازار اقدامی نکرده است.

وی با اشاره به نبود امکانات در بازار دواب بناب، گفت: جاده نامناسب بازار، نبود سرویس‌های بهداشتی و آب شرب و همچنین عدم سطل آشغال و نظارت بر رعایت بهداشت بازار و مغازه‌ها باعث پیدایش انواع بیماری‌ها و مشکلات بین بازاریان شده است.

یکی دیگر از کسبه بازار نیز افزود: عدم وحدت و ناهماهنگی مسئولان شهرستان در باز شدن بازار دواب باعث شده دامدارن و فعالان شغل دامداری منطقه به دردسر افتاده و راه‌های غیر اصولی مثل تجارت در کنار خیابان‌های منطقه بکنند که برای روستاهای همجوار بازار باعث ایجاد ناامنی، آزار و اذیت و سلب آرامش آن‌ها شده است.

رئیس دامپزشکی شهرستان بناب نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به مشکلات میدان دواب شهرستان بناب، گفت: این میدان جزو فعال‌ترین میدان دواب در منطقه بوده ولی متاسفانه شهرداری بناب هیچ گونه اقدامی در جهت تکمیل زیرساخت‌ها و موارد بهداشتی میدان انجام نمی‌دهد، درحالی که طبق صورت جلسه‌ای که با شهرداری داشتیم، باید سالانه به صورت جزئی و قطعه‌ای در این میدان اقداماتی انجام شده و سازماندهی شود.

مهدی احمدی منش با بیان اینکه میدان دواب بناب پروانه بهداشتی ندارد، تشریح کرد: با توجه به اینکه شهرستان بناب در نزدیکی مرز استان آذربایجان غربی قرار دارد و ورود دام از این مناطق بیشتر است، می‌تواند زمینه‌ای برای شیوع بیماری‌های دامی شود.

امین رفیعی، فرماندار بناب نیز، در خصوص بازگشایی بازار دواب، اظهار کرد: زمانی که شهرداری محترم شهرستان وضعیت بهداشتی بازار دواب را سر و سامان دهد این بازار نیز بازگشایی خواهد شد.

شهردار بناب نیز، با اشاره به اجاره بهای یک میلیارد و 200 میلیون تومانی بازار دواب به پیمانکار، اظهار کرد: شهرداری بناب امسال برای اولین بار شعار 20 ساله شهرداری‌های گذشته را محقق کرده و اقدام به حل مشکلات و صرف هزینه برای بازار دواب کرده است.

محبوب تیزپاز افزود: هم اکنون مشکلی برای باز شدن بازار دواب نداریم و در حال حاضر هم شهرداری در حال تهیه امکاناتی نظیر سرویس‌های بهداشتی و حصار کشی بازار است.

گفتنی است بازار دواب دامداران شهرستان بناب یکی از بزرگ‌ترین و پرسودترین واحدهای اشتغال‌زا برای منطقه است.