یادداشت / درد دل با ریاست محترم آموزش و پرورش شهرستان بناب

هر روز خبرهای نگران کننده به گوش میرسد. اخبار ارائه شده توسط معاون وزیر بهداشت نگران کننده است.
دکتر حریر چی: 
- هیچ استانی ایمن نیست.
- بیماری بدون هیچ ملاحظه‎ای منتظر غفلت ماست. کشورهای دیگر هم درگیر این دریای طوفانی هستند. هر تجمعی مترادف با افزایش بیماری است.

- وضعیت استان آذربایجان شرقی بسیار خطرناک است.
حضور دانش آموزان در مدرسه به نفع دانش آموزان است و دانش آموز در کنار معلم و دبیران خود بهتر آموزش می بیند. اما خطر در کمین است و والدین شدیدا" نگران ابتلای فرزندانشان به کووید19 هستند.
بیانات آقای دکتر حریرچی واقعیت محض است و اگر قرار است بر این بیماری غلبه کنیم و یا روند شیوع آنرا کند کنیم؛  باید پروتکل های وزارت بهداشت رعایت شود.
با حضور میدانی در مدارس و سوال از مدیران و حتی دانش آموزان،  رعایت پروتکل های وزارت بهداشت بطور کامل اجرا نشده است. بخاطر همین والدین دانش آموزان تمایل ندارند فرزندانشان در مدارس حضور یابند.
اگر پروتکل ها توسط دانش آموزان اجرا نمیشود به دلایلی که در یاداشت 15 شهریور ماه اعلام شده است ، راه حل دوم قابل اجراست و آن فعال کردن برنامه شاد است. 
فعالیت معلمین در این فضا ( نرم افزار شاد )  در حداقل خود است. چرا که اولویت اول،  تدریس حضوری میباشد. بنابراین دبیر و معلمین عزیز انرژی و وقت خود را در مدرسه صرف میکنند و زمان کافی برای تدریس در فضای مجازی ندارند. 
مردم مستاصل هستند. از یک طرف امکان حضور دانش آموزان خطرات جبران ناپذیری را بر دوش والدین میگذارد ، از طرف دیگر برنامه شاد به نحو احسن اجرا نمیشود! در این دو هفته کمتر آموزشی از طریق شاد صورت گرفته است. نه تدریس درست و حسابی در آن میبینم و نه تکالیف به دقت مورد بررسی معلمین عزیز قرار میگیرد! ( لطفا بررسی شود در طول این دو هفته چه آموزشی از طریق شاد صورت گرفته است؟ چه تدریسی انجام شده و چه تکالیفی برای دانش آموزان توسط معلمین عزیز تعیین شده است؟)
با شروع موج سوم ،  از هفته یا هفته های  آتی آموزش تمامی مدارس به صورت مجازی خواهد بود. لطفا پیشنهادات والدین را مد نظر قرار دهید.
قطعا" جان معلمین عزیز و مدیریت محترم مدارس،  والدین و دانش آموزان با ارزش است و تنها مسئولین محترم آموزش و پرورش شهر قادر به مدیریت بحران هستند. میتوانند هم از کادر علمی خود محافظت کنند و هم از دانش آموزان و به تبع آن از خانوادههای آنها محافظت نمایند. 
توجه به نکات زیر توسط مدیریت محترم مدارس و والدین محترم ضروری به نظر میرسد:

1- کلیپ های آموزش دروس که در رسانه ملی توسط اساتید مجرب پخش میشود و یا توسط وزارت آموزش و پرورش در برنامه شاد پخش میشود در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.
2- تدریس توسط معلمین عزیز به صورت تصویری و کلیپ در شاد ارائه شود.
3- معلمین باید در مدارس و کلاس ها حضور یابند و کسانیکه قادر به تفهیم دروس از طریق شاد نباشند ، با رجوع به مدرسه توسط دبیران و معلمین عزیز توجیه و تفهیم گردند.
4- تکالیف در ساعات معین به دانش آموزان ارائه شود و در ساعات مشخص سوالات و امتحانات انجام شود.
5- جلوی چت کردن دانش آموزان گرفته شود و فقط امکان ارتباط با دبیر و دانش آموز ممکن گردد.
6- وضعیت تحصیلی دانش آموزان آخر هر ماه ارائه شود و والدین دانش آموز از وضعیت تحصیلی دانش آموز مطلع گردند.
7-  از حضور والدین بی مسئولیت و بی توجه به پروتکل های بهداشتی در جلوی مدارس و داخل مدارس جلوگیری به عمل آید. 
8- مدارس غیر انتفاعی به دلیل دریافت شهریه، به دلیل امکانات مالی خود بهتر از سایر مدارس دولتی میبایست بهترین عملکرد را داشته باشند، متاسفانه هیچ برتری نسبت به سایر مدارس از خود نشان نداده اند و میبایست توسط بازرسان گرانقدر در آموزش و پرورش شهر مورد کنکاش قرار گیرند. 

در طول دو هفته از بازگشایی مدارس ؛  بندهای  فوق فعلا" اجرایی نشده است و احتمالا فقط یکی دو مدرسه غیر انتفاعی و یا مدارس برتر موفق به  انجام آن شده اند . لذا مدارس دولتی و یا غیر انتفاعی میبایست به وظایف خود و خواست اولیا محترم و فرامین مسئولین امر احترام قائل شوند و مدیران و معاونین گرانقدری که قادر به مدیریت مدرسه خود نباشند با مدیران مجرب تر جایگزین شوند.
مسئولین و بازرسین محترم اداره آموزش و پرورش بناب  نباید با متخلفین مماشات داشته باشند. تخلف از هر طرف باشد باید برخورد جدی صورت گیرد.
با توجه به لیاقت و درایت و کاردانی ریاست محترم آموزش و پرورش شهرستان بناب جناب آقای پارسامهر ، انتظار داریم دغدغه های والدین محترم مورد توجه قرارگیرد و با تصمیمات منطقی ان بزرگوار آرامش خاطر والدین محترم فراهم شود. 
نگارنده:  محسن سلامتی