مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌ شرقی گفت: موزه صفوی بناب دومین موزه این شهرستان است و در بخش نگارگری آن تصاویری از شاهنامه طهماسبی متعلق به دوره صفویه قرار دارد که از شاخص‌ترین آثار مکتب نگارگری تبریز است.

تراب محمدی اظهار کرد: این موزه در محل خانه تاریخی سیف‌العلما از بزرگان و عالمان دوره قاجاریه مشتمل بر بخش‌های مختلف تاسیس شده است.

وی تشریح کرد: باستان‌شناسی شهرستان بناب یکی از بخش‌های این موزه است که به نمایش آثار این شهرستان که از دوره‌های مختلف تاریخی به دست آمده اختصاص داشته و بخش دیگری نیز آثار مرتبط به دوره صفویه را از آذربایجان ‌شرقی نمایش می‌دهد.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان خاطرنشان کرد: در بخش سکه‌شناسی سکه‌هایی از تمام پادشاهان صفوی به نمایش درآمده و تصاویری نیز از شاخص‌ترین سکه‌های دوره صفوی در معرض دید قرار داده شده است همچنین بخش نسخ خطی، خط و کتابت نیز شامل قطعات خطی صفوی و نسخ خطی قرآن‌های دوره صفوی می‌شود.

محمدی اظهار داشت: ظروف و سلاح‌های دوره صفوی در بخش فلزات این دوره و آثار سفالی، ظروف و کاشی‌ها نیز در بخش سفال و کاشی این موزه نمایش داده می‌شوند.

وی بخش تزئینات و سازه‌های چوبی را شامل گره چینی و نقاشی روی چوب عنوان کرد و گفت: دو ماکت از زنبورک دوره صفوی که توپ‌هایی جنگی با برد کم هستند همچنین سه تندیس از سرداران دوره صفوی یا همان قزلباشان نیز در بخشی از این موزه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: خانه سیف‌العلما که موزه صفوی در آن احداث شده، خانه‌ای دو طبقه است که کارشناسان با توجه به ایوان ستون‌دار آن معتقدند با الگوبرداری از مسجد اسماعیل بیگ دوره صفویه ساخته شده است.

وی یادآور شد: با توجه به آثاری که از دوره صفویه به ویژه مساجد چوبی که الگویی برای آغاز معماری آثاری همچون عالی‌قاپو و چهل ستون هستند، در شهرستان بناب موجود است و دیگر آثار شاخص این دوره، موزه صفوی بناب در شهرستان بناب احداث شده است.