افزایش رویکرد فارغ التحصیلان بخش کشاورزی به امر پرورش زنبور عسل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از استحصال 11 هزار و 612 تن محصول عسل در زنبورستان‌های استان در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی خبر داد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، غفور عبداللهی در نشست شورای مدیران سازمان، با اشاره به افزایش 3 هزارو 689 تنی عسل در زنبورستان‌های آذربایجان شرقی گفت: محصول تولیدی امسال در مقایسه با میزان 8 هزارتنی تولید شده سال گذشته 46.

6 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در پائیز سال جاری سرشماری از کندوهای زنبورعسل برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از راندمان تولیدی کلنی‌ها وبرآورد دقیق ونوع کندوهای زنبورعسل استان وشاغلین در این بخش و نیز کسب اطلاعات لازم از وضعیت زنبورداری استان برای برنامه ریزی‌های آتی همزمان با سراسر کشور به مدت 6 روز توسط معاونت بهبود تولیدات دامی و مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها انجام پذیرفت.

وی میزان تولید کل عسل در سال جاری را 11 هزار و 612 تن عنوان کرد و ادامه داد: عسل استحصالی از کندوهای مدرن 10 هزار و 537 تن و از کندوهای بومی یک هزار و 75 تن بوده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: 91 درصد عسل تولید شده در آذربایجان شرقی از کندوهای مدرن و 9 درصد بقیه از کندوهای بومی است.

وی ادامه داد: میزان تولید عسل نسبت به سال 1389 ( آخرین سرشماری سراسری ) 46.

6 درصد رشد داشته است.

مهندس عبداللهی با بیان اینکه شهرستان مراغه با داشتن 94 هزار و 555 کلنی کندوی زنبور عسل مدرن و56 هزار و 17 کلنی کندوی بومی از نظر تعداد کندو و همچنین با تولید 2 هزارو 762 تن عسل در بین شهرستان‌های استان دارای مقام اول است، افزود: شهرستان مراغه 23.

8 درصد عسل استان را تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرستان کلیبر با داشتن 26 کندوی بومی و بناب 288 کندوی مدرن دارای کمترین تعداد کندوی بومی و مدرن استان هستند، افزود: بیشترین میانگین تولید عسل در کندوهای مدرن مربوط به شهرستان خداآفرین با 26 کیلوگرم و کمترین مقدار مربوط به شهرستان بناب با 0.

3 درصد کیلو‌گرم است و نیز بیشترین میانگین تولید عسل از کندوهای بومی مربوط به شهرستان مراغه با 10 کیلو‌گرم از هر کندو و کمترین تولید عسل از کندوهای بومی مربوط به شهرستان اهر با یک کیلوگرم است.