معاون توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب: پیمانکار تصفیه‌خانه بناب خلع ید می‌شود / روند پیشرفت پروژه تصفیه‌خانه بناب قابل قبول نیست

معاون توسعه و برنامه ریزی شرکت مهندسی آب و فاضلاب با بیان اینکه پیمانکار تصفیه‌خانه بناب خلع ید می‌شود، گفت: متأسفانه روند پیشرفت اجرای پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهری بناب قابل قبول نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از بناب، حسین بنکداری صبح امروز در حاشیه بازدید از روند تکمیل پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهری بناب در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه‌ای که با حضور مسئولان شهرستان و مدیرعامل آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی و همچنین پیمانکار پروژه داشتیم، مقرر شد به صورت ویژه دلایل توقف طرح مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این جلسه تمهیدات خوبی برای خروج و ترخیص تجهیزات این پروژه از گمرک و همچنین دلایل عقب افتادگی و جبران بدهی‌های پیمانکار در نظر گرفته شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور سپس با بیان اینکه تحریم‌های اتفاق افتاده پروژه‌های عمرانی در کشور را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: مشکل نقدینگی در توقف این طرح احساس نمی‌شود و با وجود اینکه این طرح از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است، با تمهیداتی که امروز در این جلسه در نظر گرفته شد، در آینده نه چندان دور مشکل این پروژه حل خواهد شد.

پیمانکار دیگر حاضر به ادامه کار نیست وی تصریح کرد: با صحبت‌هایی که با پیمانکار طرح شد، تمایل به ادامه همکاری در پیمانکار مشاهده نشد و سیاست‌های تشویقی نیز جواب نداد از این رو مصمم هستیم نسبت به خلع ید پیمانکار اقدام کنیم.

بنکداری بیان کرد: طبق شرایطی که در قرارداد آورده شده است، مراحل قانونی را به اجرا خواهیم گذاشت و مدیرعامل آب و فاضلاب استان باید فرآیند انتخاب پیمانکار جدید را انجام دهد.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار کرد: با تمهیداتی که در شهرستان صورت گرفت، مقرر شد با مشارکت مردم نسبت به حل مشکل فاضلاب اقدام شود به دلیل اینکه شهرستان بناب به علت مسطح بودن آن دارای شرایط ویژه‌ای است، از این رو با وجود اینکه 10 ایستگاه پمپاژ در این شهرستان احداث شده، قرار شد 20 کیلومتر خط لوله و یک ایستگاه پمپاژ دیگر برای حل مشکلات مردم در این شهر اجرا شود.

تصفیه‌خانه بناب از حالت رکود خارج می‌شود بنکداری گفت: شاخص متوسط کشوری برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور 35 درصد است.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار امیدواری کرد، با تلاشی که از سوی مسئولان آب و فاضلاب کشور و مسئولان استان و شهرستان در حال انجام است، به زودی وضعیت تصفیه‌خانه از شرایط فعلی خارج و فعالیت خود را آغاز کند.

عملیات اجرایی پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب بناب از سال 1383 آغاز و قرار بود تا پایان سال 1390 مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما، با رکود این طرح قرار شده به عنوان پروژه مهر ماندگار تا اتمام مسئولیت دولت دهم به بهره‌برداری برسد.

شهرستان 130 هزار نفری بناب در 120 کیلومتری جنوب تبریز مرکز استان آذربایجان‌شرقی واقع شده و به علت قرار گرفتن این شهر در دشت مسطح بناب، اجرای فاضلاب در آن یکی از مشکل‌ترین طرح‌های آب و فاضلاب استان بوده است.