اولین همایش معرفی صد شرکت برتر آذربایجان موسوم به IMIAzar100 در تبریز با معرفی برگزیدگان و شرکت های برتر برگزار شد.

مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در این مراسم تبریز را شهر همیشه اولین ها دانست و گفت: تبریز در زمینه برگزاری طرح IMI هم نشان داد که اولین است و با اجرای طرح انتخاب صد شرکت برتر در منطقه آذربایجان اولین قدم را خوب برداشت.

غلامرضا شافعی، افزود: آذربایجان با کشورهای مهمی چون ترکیه و آذربایجان مرز مشترک دارد و این موقعیت خوبی برای این منطقه فراهم کرده است.

وی مشارکت سازمان مدیریت صنعتی با دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی را موضوعی دانست که این سازمان می باید در اولویت کارهای خود قرار دهد.

شافعی افزود: شرایط خاص قبل از انتخابات و مشکلات تحریم می تواند وضعیتی پیش آورد که بنگاه های اقتصادی با رکود مواجه شوند، به نظر من این زمان بهترین فرصت برای آموزش مدیران و فعالان اقتصادی ما است.

وی ادامه داد: در این زمان برگزاری دوره های کوتاه مدت برای مدیران بنگاه های اقتصادی توسط سازمان مدیریت صنعتی می تواند مفید واقع شود.

لازم به ذکر است هدف از برگزاری طرح رتبه بندی صد شرکت برتر آذربایجان، شفاف سازی فضای کسب و کار، رتبه بندی شرکت ها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، گسترش رقابت بین بنگاه های اقتصادی بوده که این رتبه بندی می تواند مورد استفاده بنگاه های اقتصادی، سازمان های حاکمیتی و سیاستگذاران اقتصادی، پژوهشگران و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی قرار گیرد و اجرای این طرح از این جهت اهمیت دارد که امکان توسعه برند شرکت ها را داده و امکان هدف گذاری برای رشد پایدار بر اساس رتبه بندی IMIAzar100 را به آنها می دهد.

در سال 90 تعداد شاخص های مورد بررسی در تعیین شرکت های برتر به 26 شاخص افزایش یافت در حالی که در آغاز برگزاری این طرح در سال 77 تنها شاخص مالی مطرح بود.

بر پایه این گزارش حاکی است ده شرکت برتر آذربایجان بر اساس میزان اشتغال زایی به ترتیب شرکت شیرین عسل، آناتا، داداش برادر، مجتمع کشت و صنعت مغان، شرکت مخابرات آذربایجان شرقی، شرکت نفت پاسارگاد، شرکت سرب و روی زنجان، خشکبار آتانا، شرکت سیمان اورمیه و شرکت سیمان آرتا اردبیل معرفی شدند.

ده شرکت برتر آذربایجان بر اساس شاخص فروش به ترتیب شرکت پالایش نفت تبریز، شرکت ایرانخودرو تبریز، شرکت صنایع غذایی مینو زنجان، شرکت پتروشیمی تبریز، شرکت ایران ترانسفو زنجان، شرکت توسعه معادن روی زنجان، شرکت تراکتورسازی تبریز، مجتمع فولاد بناب (پرلیت)، شرکت کالسیمین زنجان و شرکت ارس خودرو دیزل معرفی شدند.

در پایان نیز ده شرکت هواسان تبریز، شرکت ساختمانی فزایند، صنایع خاک چینی ایران، داروسازی قاضی، داروسازی زهراوی، شرکت پارسویچ زنجان، شرکت تعاونی فنی و مهندسی سگال آذر، مجتمع آرتاویل تایر اردبیل، شرکت مخابرات اردبیل و شرکت فراورده های غذایی و قند پیرانشهر به عنوان ده شرکت برتر آذربایجان بر اساس سطح بازدهی فروش معرفی و تندیس و گواهینامه دریافت کردند.