مکان دفن شهدای گمنام در بناب در شأن این شهرستان نیست

یک فرمانده ارشد نیروی هوایی سپاه به مکان دفن«شهدای گمنام» در شهرستان بناب اعتراض کرد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار رحمان مقدم پیش از ظهر امروز در «یادواره گرامیداشت سرداران شهید بناب و 18 شهید والامقام پایگاه مقاومت بسیج شهید فهمیده منطقه دیزج» اظهار کرد: دفن «سه شهید گمنام» در پارک فدک بناب جای افت دارد و در شأن شهری مثل بناب نیست.

وی با بیان اینکه این موضوع به عنوان یک گلایه در دل من مانده بود، این پرسش را مطرح کرد که من نمی‌دانم مردم و مسئولان شهر بناب چطور اجازه دادند که این شهدای مظلوم در پارک دفن شوند.

سردار مقدم همچنین سئوال کرد، واقعاً اگر این «شهدای گمنام» از بستگان نزدیک ما بودند، اجازه می‌دادیم در پارک دور افتاده فدک دفن شوند، تا امروز چند نفر برای زیارت مزار این شهدا به پارک رفته‌اند، اصلاً مسئولانی که از سمت تبریز به بناب می‌آیند، کدامیک از آنها به خودشان زحمت داده و ابتدا در ورودی شهر بناب به زیارت مزار شهدای گمنام رفته‌اند، آیا واقعاً شان و منزلت شهدای گمنام این بود.

این یادگار دوران دفاع مقدس تصریح کرد: اگر سری به شهرهای دیگر بزنید، از نزدیک می‌بینید که با چه عظمتی شهدای گمنام را میزبانی می‌کنند و آن وقت باور می‌کنید که وضعیت فعلی مزار شهدای گمنام در بناب هرگز قابل قبول نیست.

مقدم اظهار کرد: حالا که این اتفاق افتاده، مسئولان شهر بناب حداقل باید با برگزاری ماهانه یک مراسم در جوار مزار این شهدای گمنام ازمقام شامخ آنها تجلیل کرده و از غربت و مظلومیت آنها بکاهند.

وی تصریح کرد: موضوع مکان نامناسب دفن «شهدای گمنام» در بناب موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن بگذریم؛ چون اگر خودمان را جای خانواده این شهدای گمنام بگذاریم، می‌بینیم که واقعاً چقدر آنها را مظلوم‌تر کرده‌ایم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ناتوانی آمریکا و دنیای استکبار در برابر نبوغ جوانان و رزمندگان ایرانی گفت: همان آمریکایی که روزگاری در دوران پهلوی از کشور ایران حق توحش می‌گرفت، هم اکنون در مقابل توان و اقتدار عملیاتی رزمندگان ایرانی درمانده شده است.

سردار مقدم افزود: پیروزی جوانان ولایت مدار ایران در حوزه خلیج فارس و همچنین شکار پهپادهای آمریکایی نمونه آشکاری از این موضوع است که آمریکا را وادار به التماس به ایران کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون آمریکای جنایتکار جرأت ندارد دور و برکشور ایران بچرخد؛ چون یقین دارد اگر اتفاقی بیافتد، محکم‌تر ازدوران دفاع مقدس با او برخورد می‌کنیم.

سردار مقدم اظهار داشت: همه این اقتدار و عزت ما مدیون خون پاک شهداست؛ اما افسوس که برخی اوقات در حق شهدا به ویژه شهدای گمنام خیلی کم لطفی می‌شود.

بنابراین گزارش روز سی ام خرداد ماه امسال پیکر سه شهید گمنام در بناب تشییع و پس از سه روز تعلل، در پارک فدک بناب که در خارج از شهر بناب قرار گرفته است، به خاک سپرده شدند و تا امروز در حصار داربست فلزی و بدون آرامگاه مانده‌اند.

که پس از برزمین ماندن تابوت‌های این«سه شهید گمنام» به مدت سه روز، مسئولان شهرستان بناب پارک فدک را برای دفن شهدا انتخاب کردند که به علت نامناسب بودن محیط پارک و مسافت زیاد آن با شهر مورد اعتراض عده‌ای از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و همچنین مردم حزب الله شهرستان قرار گرفت، اما این اعتراضات نیز موجب انصراف مسئولان از تصمیم خود نشد.

این« سه شهیدگمنام» در سال 1362 و در جریان عملیات خیبر به درجه رفیع شهادت نایل شده بودند.

شهرستان بناب در طول دوران هشت ساله دفاع مقدس 364 شهید و 830 جانباز و آزاده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

انتظار می‌رود مسئولان شهرستان بناب هرچه سریع‌تر با ساماندهی و احداث آرامگاهی در شان این شهدای مظلوم، رونق آن مکان مقدس را فراهم کرده و موجب تسکین بخشی از آلام خانواده‌های داغدار شهدا و ایثارگران در بناب باشند.