تنها دو کلمه است «تخصص» و «تعهد» ولی دنیایی از موفقیت ها در پیوندشان نهفته است و خیل عظیمی از عقب ماندگی ها را در گسست آن ها باید جست .

در همه جای این دنیای خاکی موفقیت ها و شکست ها را باید از این دو منظر مطالعه کرد ، «تخصص» می تواند تجلی علم ، تجربه و استعدادها تلقی گردد و «تعهد» را می توان مجموعه ای از ایمان ، اخلاق حرفه ای و باورها تعریف کرد که این دو مقوله همواره برای پیشبرد اهداف به صورت صحیح تر و سالم تر نقش داشته اند.

حال زمانی که صحبت از انتخاب پیش می آید در کشورهایی که فعالیت گسترده ی حزبی بر آن حاکم است گزینه های نهایی احزاب با انتخابات درون حزبی خود با گذر از فیلترهای «تخصص» و «تعهد» مشخص شده و در کشوری مثل کشور ما که فعالیت های حزبی منظمی صورت نمی گیرد وظیفه ی این پالایش افراد را نهادهای قانونی بر عهده می گیرند ، پالایشی که معمولا در انتخابات شوراها سهل تر و آسان تر صورت گرفته و به نوعی تکلیف رای دهنده را سخت تر می کند.

در روزگاری که حتی پایتختمان شاهد حضور چهره های سیاسی ، ورزشی و هنری در ترکیب کاندیداهای ثبت نامی خود است و حتی این بار مجری برنامه ی کودک را هم در ترکیب نامزدین شورای شهر می بیند ! انتقاد از ترکیب غیر تخصصی نامزدهای بنابی شاید سخت گیرانه باشد !! و این واقعیتی است غیر قابل انکار که اگر بناب خواهان توسعه ی شهری است و بنابی اندیشه ی شهری زیباتر و آبادتر در ذهن می پرورد نیاز به حضور متخصصانی متعهد در ترکیب شورا دارد که نه تنها در این دوره بلکه معمولا در دوره های گذشته هم رغبتی برای حضور آن ها ایجاد نشده است ، متخصصانی که علم و تجربه ی کافی را در زمینه های مرتبط با توسعه و آبادانی شهری را داشته باشند و همواره تعهدی اخلاقی هم به رای دهندگان خود داشته باشند و به سوگند خود وفادار بمانند.

صلاحیت ها احراز شده و اعتراضات بعد از آن رسیدگی شده و از قرار معلوم همین روزهاست که لیست بلند بالایی از احراز صلاحیت شدگان اعلام شود و آن چه این بار پررنگ تر جلوه کرده است سخت گیری در بررسی صلاحیت ها بوده است ، اگر چه این سخت گیری ها نیز در مرحله ی رسیدگی به اعتراضات شکسته شده ولی انصافا جای خالی بررسی صلاحیت های سخت گیرانه همیشه در انتخابات شوراهای اسلامی بناب به چشم خورده است و هر سه دوره ی شوراهای بناب آبستن حوادثی بوده است در جهت انگشت نما شدن و در تمامی دوره ها هم اعضای علی البدل بالاخره در طول دوره به عضویت شورا در آمده اند !! خلاصه چاره ای باید تا نامزدین متخصص و متعهد پالایش شوند و انتخاب ها را راحت تر و هوشمندانه تر کنند که این چاره به نظر ائتلاف گرایی و تشکیل گروه های 9 نفره ی هم فکر می رسد که در آستانه ی انتخابات مردم را در معرض شالوده ی فکری گروه خود قرار دهند و خیال رای دهندگان را هم از بابت تعهد و فعالیت مشارکتی اعضا راحت کنند تا شاید این بار شاهد شورایی باشیم با ترکیب همگن و هم فکر تا حداقل در انتخاب رئیس دوره ای خود کار شورا را به آستانه ی انحلال نکشانند ! به نظر پیشنهاد خوبی می رسد ولی آرمانی بیش نخواهد بود وقتی بیشتر کاندیداها بدون توجه به فلسفه ی وجودی شوراها تلاش عجیبی برای تک رای آوردن دارند !! و این در حالی است که قانون گزار حتی به فکر تعداد اعضای شوراها هم بوده که همیشه اعدادی فرد برای آن پیشنهاد کرده تا در نهایت با یک رای تعیین کننده هم کارهای مشارکتی همواره نتیجه داشته باشند و بهانه ای برای تعطیلی فعالیت های گروهی پیش نیاید.

افزایش مدت دوره ی سوم شوراها از 4 به 6 سال علاوه بر این که نتیجه ی مطلوبی برای بناب نداشت به نوعی هم بی برنامه گی آن را در موارد متعددی آشکار کرد و این بار نوبت به افزایش تعداد اعضا رسیده است و تعداد از 7 به 9 نفر رسیده است که به جای افزایش امیدها بر نگرانی ما خواهد افزود !! و تنها این آرزو را می توان کرد که ای کاش این افزایش تعداد اعضا منجر به افزایش اختلاف ها نگردیده و این بار شاهد شورایی متخصص و متعهد و هم فکر و منسجم در بناب باشیم تا حاصل آن انتخاب شهرداری توانمند و مدیر و تصویب لایحه ها و طرح هایی در خور بناب باشیم تا به امید بنابی آبادتر و زیباتر به نظاره نشینیم .