وضعیت جمع‌آوری زباله در روستاها مناسب نیست

سعید برقی در ‌نشست کارگروه سلامت این شهرستان با اعلام اینکه شهرستان بناب در بیشتر شاخص‌های سلامت و بهداشت از میزان متوسط کشوری جلوتر است، اظهار کرد: بسیاری از معضلات بهداشتی شهرستان طی سال‌های اخیر از جمله جمع‌‌آوری و دفع اصولی زباله‌های عفونی و خانگی، وضعیت بهداشت آب شرب، ساماندهی بخشی از «قوبی‌چای» و تأمین و تقویت پزشکان متخصص مورد نیاز حل شده است.

وی افزود: بر همین اساس کسب بالاترین شاخص‌های بهداشت و سلامت در نتیجه مصوبات و برنامه‌ریزی‌های کارگروه‌های مربوط به این بخش است که باید به‌طور منظم برگزار و پیگیری شود.

برقی وضعیت بهداشتی آب شرب بناب را مطلوب توصیف کرد و افزود: با توجه به اینکه آب شرب منطقه به‌صورت منظم و دقیق کنترل می‌شود و شست‌وشوی منابع و شبکه آب شرب و نمونه‌برداری روزانه به‌صورت مرتب انجام می‌گیرد از این‌رو آب شرب شهرستان بناب از کیفیت بالایی برخوردار بوده و هیچ مشکلی ندارد.

وی سپس با انتقاد از ضعف جمع‌آوری زباله در برخی روستاهای بناب خاطرنشان کرد: یکی از وظایف اصلی دهیاری‌ها جمع‌آوری و دفع مناسب زباله‌ها در روستاها بوده و آنها باید با بودجه‌ای که در اختیار دارند، ضمن فرهنگ‌سازی برای اخذ به‌موقع عوارض جمع‌آوری زباله از مردم این وظیفه را به نحو مطلوب انجام دهند.

بخشدار مرکزی بناب نیز با انتقاد از روستائیانی که در پرداخت عوارض جمع‌آوری زباله‌های روستایی مشارکت نمی‌کنند؛ گفت: جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله‌های روستایی از طریق شرکت تعاونی دهیاران انجام می‌گیرد اما در روستاهایی که اهالی آنها رغبتی برای پرداخت عوارض این کار ندارند، مشکل ایجاد شده است.

ناصر بزازبنابی افزود: بهورزان مراکز بهداشتی روستاها موظف شده‌اند تا در این خصوص مردم را آگاه‌سازی و راهنمایی کنند.

وی گفت: هم‌اکنون در چهار روستای شهرستان توان اجرای جمع‌آوری زباله‌‌های روستایی وجود دارد.