در هشتمین همایش تکریم چهره‌ های قرآنی; از آیت الله‌قریشی، مفسر قرآن کریم در ارومیه تجلیل شد

در هشتمین همایش تکریم چهره‌ های قرآنی از آیت الله سیدعلی اکبر قریشی مولف ۵۰ عنوان کتب دینی، مفسر قران کریم و نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگارن رهبری در هشتمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی به همراه اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآنی تسنیم ویژه کارکنان دستگاه‌های فرهنگی کشور و نخستین دوره مسابقات قرآنی تلاوت با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم، اساتید و پیشکسوتان قرآنی و مسئولان و فعالان قرآنی کشور از آیت الله سیدعلی اکبر قریشی تجلیل شد.

آیت الله قریشی در این همایش اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) همواره به قرآن کریم اهمیت بسیاری می داد و بر ورود مفاهیم قرآنی در متن جامعه تاکید می کردند، پس می توان نتیجه گرفت که اگر بتوانیم افراد جامعه را قرآن دان و قرآن خوان کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: اگر در مملکت، خواندن نماز و قرآن ترویج و توسعه داده شود، مشکلات و معضلات حل می شود بنابراین باید به این نکته توجه کرد که آن کسانی که در زندان هستند و سنگ دشمن را به سینه می زنند و برای براندازی انقلاب اسلامی کار می کنند، با قرآن کریم آشنا نیستند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: شما نمی توانید فردی را پیدا کنید که قرآن خوان و نمازخوان باشد، اما ضد انقلاب باشد، پس نتیجه می گیریم که دولت هر مقدار برای ترویج قرآن هزینه کند، باز هم کم است.

بر پایه این گزارش آیت الله سید علی‌اکبر قریشی در سال 1307 شمسی نهم آبان در شهر بناب از شهرهای آذربایجان شرقی متولد شد، پدر بزرگوارشان مرحوم سید محمد از روحانیون بنام آن دیار و اهل علم و تقوی و ایمان بود، به طوری که، بسیاری از توفیقات سید علی اکبر قریشی از انفاس پاک ایشان است.

وی دروس فارسی را در مدارس ملی خواند سپس مقدمات عربی را در محضر پدر و حوزه علمیه بناب به پایان رساند و در سال 1324 برای ادامه‌ تحصیل به حوزه‌ قم مشرف شده و تا حدود سال 1334 از محضر اساتید بزرگی چون مرحوم آیة‌الله بروجردی و مرحوم آیة الله سلطانی و مرحوم آیة الله مجاهدی و آیة الله مشکینی و امثال آنها کسب فیض کردند.

چندین سال در ایام محرم و صفر به ارومیه می‌آمدند، اهالی ارومیه از وی خواستند که در ارومیه بماند وی نیز قبول کرد و از حدود سال 1334 در ارومیه اقامت گزید، و اکنون مدت 50 سال یا بیشتر است که اهل ارومیه شده و در همه این مدت مشغول تتبع، تدریس، تفسیر، تألیف و رسیدن به حوائج مردم هستند.

از سال 1342 که امام رحمه الله قیام خویش را آشکار کردند در پیروی از منویات امام مبارزات خود را شروع کرده و از آن وقت تا سال 57 و پیروزی انقلاب مرتب وی را به ساواک و شهربانی برده و تهدید می‌کردند ولی ایشان هرگز دست از مبارزه برنداشتند.

چندین دفعه وی را از منبر رفتن ممنوع کردند و در سال 1357 در 2 اردی‌بهشت ماه یکسال به بافت کرمان تبعید شدند، بعد از چند ماه تبعید شکسته شد و به ارومیه بازگشتند و مسجد اعظم را ستاد مبارزات خویش قرار دادند.

در سال 1361 به عنوان نماینده مردم آذربایجان غربی در خبرگان رهبری انتخاب شده در سال 1369 برای خبرگان دوم و در سال 1377 برای خبرگان سوم توسط مردم استان انتخاب شدند و اکنون عضو خبرگان، و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ارومیه و نماینده‌ ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان هستند.

وی کتاب های زیادی همچون قاموس قرآن در 7 جلد، تفسیر احسن الحدیث در 12 جلد، خاندان وحی، معجم صحیفه سجادیه، سیری در اصول اسلام، مفردات نهج البلاغه در 2 جلد، از هجرت تا رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)، اتفاق در مهدی موعود را به تالیف رساندند.

تسنیم.